لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

سپاه پاسداران از «دستگیری تیم ترور دادستان زابل» خبر داد


روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران، روز دوشنبه، ۲۷ آبان ماه از «دستگیری اعضای تیم ترور دادستان زابل» خبر داد.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه می‌گوید «اعضای تیم ترور دادستان زابل طی یک عملیات پیچیده اطلاعاتی دستگیر شده‌اند.»

رمضان شریف، معاون روابط عمومی سپاه پاسداران، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «در تماسی که با فرمانده نیروی زمینی سپاه داشتیم، سردار پاکپور ضمن تأیید این خبر اعلام کرد که این تیم هیچ وابستگی به گروهک‌های معاند نظام نداشته است و این ترور مربوط به مباحث قاچاق بوده است.»

موسی نوری قلعه‌نو، دادستان زابل و راننده وی روز چهارشنبه، روز ۱۵ آبان، در مقابل بیمارستان امیرالمومنین زابل به ضرب گلوله به قتل رسیدند.

در همین حال حجت‌الاسلام ابراهيم حميدی رييس دادگستری استان سيستان و بلوچستان گفت:«چهار نفری که در رابطه با ترور دادستان زابل دستگير شده‌اند، جزو شرورهای منطقه سيستان هستند و هيچ ارتباطی با گروه های تروريستیِ پاکستان، سلفی‌ها و داخل استان سيستان و بلوچستان ندارند».
به گفته وی دو نفر ديگر نيز تحت تعقيب هستند.

پیشتر، گروه جیش‌العدل با انتشار بیانیه‌ای در وبلاگ خود مسئولیت ترور موسی نوری قلعه‌نو، دادستان شهر زابل، و راننده او را بر عهده گرفت. این گروه در این بیانیه گفته بود که دادستان انقلاب و عمومی شهرستان زابل به تلافی اعدام اخیر ۱۶ زندانی در زاهدان ترور شده است.

این در حالی است که پیشتر ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، با اعلام خبر ترور دادستان زابل، ارتباط آن را با اعدام‌ها در زاهدان رد کرده و گفته بود که حوادث سیستان و زابل ارتباطی با بلوچستان نداشت.

ابراهیم حمیدی اخیرا بار دیگر ادعای گروه جیش العدل مبنی بر ترور دادستان زابل را تکذیب کرد و گفت این گروه قصد داشت از کشته شدن دادستان زابل به نفع خود سوءاستفاده کند.

خبر دستگیری تیم ترور دادستان زابل در حالی منتشر می‌شود که پیشتر اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، از دستگیری «چند مظنون» در ارتباط با قتل دادستان زابل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای احمدی مقدم در این باره گفت: سرنخ‌هایی به دست آمده و مظنونینی شناسایی و دستگیر شده‌اند که به گفته او «هر وقت به نتیجه نهایی رسید به اطلاع مردم خواهیم رساند».

احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران، نیز روز ۲۲ آبان وجود دلایل سیاسی و امنیتی در قتل دادستان زابل، معاون وزیر صنعت و نیز یکی از اعضای هیئت مدیره «شهر جدید پرند» را رد کرد.

آقای رادان افزوده بود که «سرنخ‌های قابل قبولی در این رابطه به دست آمده است.»

در حالی که مسئولان مختلف در جمهوری اسلامی ارتباط سوءقصد به دادستان زابل را با گروه‌های دارای اهداف سیاسی رد می‌کنند، علی یونسی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها روز پنج‌شنبه ۱۶ آبان با اشاره به ترور دادستان زابل گفت: «این گونه ترورها ادامه عملیات تروریستی گروه‌های سلفی وابسته به القاعده است که دشمنان جمهوری اسلامی ایران از آنها حمایت می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای یونسی در ادامه سخنانش به طور تلویحی ارتباط این گونه ترورها در منطقه را با مسئله تبعیض علیه اقلیت سنی در جمهوری اسلامی ایران پذیرفت.

وی «در زمینه اقدامات لازم برای پیشگیری از انجام عملیات‌های تروریستی» اظهار داشت: «بیش از هر چیزی باید اقلیت‌های مذهبی به خصوص اهل سنت را در تصمیمات ملی دخالت بدهیم.»
XS
SM
MD
LG