لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

تهدید به «واکنش خاص» از طرف سپاه در صورت بازرسی کشتی‌های ایران


علی فدوی
علی فدوی
علی فدوی، فرمانده نيروی دريايی سپاه پاسداران ایران، گفت در صورتی که آمريکا و هم‌پيمانان آن اقدام به بازرسی کشتی‌های ايرانی در آب‌های آزاد و بين‌المللی کنند با «واکنش خاص و متناسب» نيروی دريايی سپاه در تنگه هرمز و خليج فارس روبه‌رو خواهند شد.

اشاره فرمانده نیروی دریایی سپاه به قطعنامه ۱۹۲۹شورای امنیت، چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران، و ماده‌ای از این قطعنامه است که در آن از کشورها خواسته شده است کشتی‌ها و هواپیماهایی را که امکان دارد حامل مواد و کالاهایی برای استفاده در برنامه هسته‌ای و موشکی ایران باشند، مورد بازرسی قرار دهند.

البته این بازرسی در صورتی قابل اجراست که کشور صاحب پرچم کشتی با این امر موافقت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای فدوی در بندرعباس گفت: «آمريکا و متحدان‌شان جرات نمی‌کنند چشم چپی به کشتی‌های ايرانی داشته باشند. توانمندی‌های سپاه را نمی‌توان با ۲۰ سال گذشته مقايسه کرد... نيروی دريايی سپاه در چهار پايه شناوری، توان موشکی ساحل به دريا، هوا - دريا و توان نيروهای تفنگدار و تکاور برای هرگونه ماموريت محوله آمادگی کامل دارد.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز پیشتر گفته بود: «به آمریکا و کشورهای ماجراجو هشدار می‌دهیم در صورتی که وسوسه بازرسی محمولات هواپیما و کشتی ایرانی را در سر داشته باشند، مطمئن باشند در خلیج فارس و دریای عمان به خدمت کشتی‌های آنان خواهیم رسید.»

به نظر می‌رسد منظور علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، از «برخی کشورهای ماجراجو» کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد که در مورد وضع تحریم‌های مضاعف علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت به توافق رسیده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی این «مقابله به مثل» را بخشی از «دفاع از حقوق ملی ایران» دانسته است.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش همواره جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که سودای ساخت تسلیحات اتمی را در سر دارد، اما تهران بارها این اتهام را رد کرده و آن را مخالف اصول اعتقادی خود دانسته است.

تهران با این وجود همواره بر غنی‌سازی اورانیوم به درصد بالاتر که می‌تواند در تولید تسلیحات اتمی مورد استفاده قرار گیرد پافشاری کرده و به همین دلیل تاکنون مشمول چهار دور تحریم از سوی شورای امنیت شده است.

بر اساس دور چهارم این تحریم‌ها که دو هفته پیش در شورای امنیت به تصویب رسید، یک دانشمند هسته‌ای، ۲۲ شرکت که به ارتباط داشتن با برنامه‌های اتمی و موشکی ايران متهم شده‌اند، ۱۵ موسسه متعلق به سپاه و سه نهاد زيرمجموعه خطوط کشتی‌‌رانی ايران در فهرست تحريم‌ها قرار دارند.
XS
SM
MD
LG