لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

وزیر امور خارجه آمریکا با محمود عباس دیدار کرد


کوندولیزا رایس:«آمریکا از کشورهای ذی نفوذ می خواهد که به اقدامات معينی در قبال رژيم ايران دست بزنند تا طرح های هسته ای حکومت ايران و شبکه جهانی حمايت از تروريسم ، با ضرباتی مؤثر روبرو شود.»
کوندولیزا رایس:«آمریکا از کشورهای ذی نفوذ می خواهد که به اقدامات معينی در قبال رژيم ايران دست بزنند تا طرح های هسته ای حکومت ايران و شبکه جهانی حمايت از تروريسم ، با ضرباتی مؤثر روبرو شود.»

کوندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، يکشنبه ۱۴ ژانويه برای گفت و گو با محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان به رام الله، مقر تشکیلات خودگردان فلسطينی رفت و با محمود عباس، رییس این تشکیلات ديدارکرد.


آقای عباس پيشتر تأکيد کرده بود که از آمريکا می خواهد برای برقراری يک کانال محرمانه گفت و گوهای سياسی بين اسرائيل و فلسطينی ها تلاش کند تا همان گونه که مذاکرات پنهان اوائل سال ۱۹۹۳ بين نمايندگان دولت وقت اسرائيل و سازمان آزادی بخش فلسطين به امضای پيمان های صلح اوسلو انجاميد، گفت و گوهای محرمانه تازه نيز دستآورد مهمی برای فلسطينی ها در پی داشته باشد.


خانم رايس همانند تمامی سفرهايی که در يک سال آغاز به کار دولت اسلام گرای حماس به سرزمين های فلسطينی داشته، از هر گونه ديدار و مذاکره با نمايندگان اين سازمان يا نخست وزير تشکیلات، اسماعيل هنيه، خودداری می کند، و گفت و گوهای وی تنها با آقای عباس و چهره های جنبش فتح است.


ايالات متحده پيشتر تأکيد کرد که مهره های ميانه رو را در سرزمين های فلسطينی و اصولا درخاورميانه در برابر بنيادگرايان تقويت می کند.


ديدار خانم رايس با آقای محمود عباس در حالی صورت گرفت که مذاکرات ده روز پيش آقای عباس با نخست وزير اسرائيل در شرم الشيخ ناکام ماند و موقعيت آقای عباس را، به گفته جنبش فتح، در ميان فلسطينی ها تضعيف کرد.


اسماعيل هنيه، آمدن خانم رايس را به سرزمين های فلسطينی مورد انتقاد قرار داد و آن را «تلاشی برای پيشبرد منافع آمريکا و اسرائيل» توصيف کرده است.


خانم رايس گفت و گوهای خود را در اين نخستين مأموريت در سال ۲۰۰۷ ميلادی، با ديدار شامگاه روز شنبه در اورشليم با وزير خارجه اسرائيل، آغاز کرد.


وزرای خارجه آمریکا و اسرائیل در کنفرانس خبری مشترک تأکيد کردند که طرح صلح « نقشه راه» همچنان زنده است، زيرا به گفته آنها، « تنها طرحی است که مورد حمايت اسرائيل، فلسطينی ها و جامعه بين المللی قرار دارد.»


وزیر امور خارجه اسراییل در اين کنفرانس خبری گفت: «اسرائيل همچنان به برپايی کشور مستقل فلسطين متعهد است اما از نيازهای امنيتی خود چشم پوشی نخواهد کرد.»


خانم ليونی برای مثال از ادامه انتقال محموله های متعدد جنگ افزار ازسوريه و ايران برای گروه حزب الله سخن گفت و تاکيد کرد که «بخشی از اين جنگ افزارها برای نيروهای شبه نظامی فلسطينی به نوار غزه انتقال می يابد.»


رایس:« آمريکا گام های شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی را کافی نمی داند و از کشورهای ذی نفوذ می خواهد که به اقدامات معينی در قبال رژيم ايران دست بزنند تا طرح های هسته ای حکومت ايران و شبکه جهانی حمايت از تروريسم ، با ضرباتی مؤثر روبرو شود.»

خانم رايس درباره ایران و برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، به همتای اسرائيلی خود گفت: «آمريکا گام های شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی را کافی نمی داند و از کشورهای ذی نفوذ می خواهد که به اقدامات معينی در قبال رژيم ايران دست بزنند تا طرح های هسته ای حکومت ايران و شبکه جهانی حمايت از تروريسم، با ضرباتی مؤثر روبه رو شود.»


امير پرتس، وزير دفاع اسرائيل و ریيس رکن اطلاعات ارتش اسرایيل، ژنرال عاموس يدلين، درآخرين ساعات شنبه با خانم رايس ديدار کردند. ژنرال يدلين و سازمان اطلاعات نظامی او هفته گذشته گزارش مشروحی را درباره امور ايران، لبنان، سوريه و اوضاع در سرزمين های فلسطينی به پارلمان اسرائيل ارائه کردند.


خانم رايس با وزير امور استراتژيک اسرایيل، ابيگدور ليبرمن نيز که وظيفه اصلی او به چالش طلبيدن طرح های هسته ای جمهوری اسلامی ايران است، ديدار کرد اما جزئياتی از گفت و گوهای آنان در پيوند با مسائل ايران منتشر نشد.


خانم رايس، دوشنبه ۱۵ ژانويه پس از ديدار با اهود اولمرت، نخست وزيراسرایيل، اين کشور را به سوی کشورهای عربی ترک می کند.


XS
SM
MD
LG