لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

کشورهای عربی؛ مالکان نوظهور باشگاه های فوتبال در اروپا


منچستر سیتی
منچستر سیتی
باشگاه ناتينگهام فارست انگلستان نيز به جمع تيم هايی پيوست که مالکانی از خليج فارس دارند. اين باشگاه، ضمن تاييد خبر مالکيت کويتی ها و با خرسندی از تحول جديد، ابراز اميدواری کرده که دوران اوج خود را تکرار کند.

همچون اماراتی ها و کويتی ها، قطری ها نيز در کنار ميزبانی موفق بازی¬ های آسيايی، تورنمنت های معتبر گلف و تنيس و گرفتن ميزبانی جام جهانی فوتبال، چند باشگاه مطرح اروپايی را خريداری کرده اند.

مصر و کشورهای عربی حوزه جنوبی خليج فارس، غير از مالکيت تيم هايی که خريداری کرده اند، حمايت مالی چند باشگاه بزرگ ديگر را نيز به عهده گرفته اند که از جمله می توان به حمايت قطر از بارسلونا و حمايت امارات از آرسنال اشاره کرد.

باشگاه های خريداری شده نيز محدود به ليگ برتر انگلستان نمی شوند. اعراب ثروتمند گرچه هنوز راهی به بوندس ليگا نيافته اند اما در لاليگا و ليگ فرانسه همچون ليگ برتر، مالکيت تيم های معتبری را برعهده گرفته اند.

در ادامه، چند نمونه از باشگاه هايی که اينک در مالکيت شخصيت های ثروتمند کشورهای عربی قرار دارند، معرفی شده اند.

ناتينگهام فارست

سه عضو خانواده الحساوی ميلياردرهای کويتی، پس از خريداری تيم دسته اولی ناتينگهام فارست بيانيه‌ای منتشر کردند.

در بخشی از بيانيه ضمن ابراز خوشحالی از مالکيت باشگاهی بزرگ و قديمی آمده: «با اميدواری بسياری به روزهای آينده نگاه می‌کنيم و می‌خواهيم باشگاه را به موفقيت‌های بزرگی برسانيم. مطمئن باشيد که فارست را به صدر جدول خواهيم رساند.»

اين تيم که تمام جام های ممکن در فوتبال انگلستان را کسب کرده، در فصل اخير تا آستانه سقوط به دسته دوم نيز پيش رفت.

آن ها دوبار متوالی هم در سال های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ با هدايت برايان کلاف فاتح جام باشگاه های اروپا شدند. پيتر شيلتون، تريور فرانسيس، رودی کرول، مارتين اونيل، تونی وودکاک و فرانک کلارک که الان مدير باشگاه است، از جمله فاتحان فوتبال اروپا در دو سال متوالی بودند.

در حال حاضر اما ستاره مشهوری در اين تيم عضويت ندارد. اما با حضور برادران کويتی و شل شدن کيسه، بازيکنان سرشناس نيز پيراهن «درختان مکار» را به تن خواهند کرد.

پاری سن ژرمن

ناصر غنيم ال خليفه ۳۸ ساله است، شهروند قطر و مالک تيم اول شهر پاريس. او که خود تنيس باز بوده، سابقه قرار گرفتن در جمع هزار نفر برتر جهان را دارد و اينک رييس فدراسيون تنيس قطر هم هست.

خليفه وعده داده است که باشگاه او از تمام دنيا جوانان آينده‌دار را خريداری می‌کند. طبق طرح او «مهم قبولی در آزمون‌های سختی است که در نظر گرفته شده و در ابتدا هيچ وعده مالی وجود نخواهد داشت اما جوانان مستعد در بهترين کمپ ورزشی فرانسه اسکان پيدا می کنند تا از بين آن ها مسی جديدی به فوتبال دنيا معرفی شود.»

ايستادن بر قله فوتبال جهان از ديگر وعده هايی است که ناصر ال خليفه داده.
اين تيم پر ستاره را کارلو آنچلوتی هدايت می کند.

منچستر سيتی

شيخ منصور بن زايد آل نهيان تاکنون صدها ميليون پوند برای آبی‌پوشان منچستر هزينه کرده. آنها نيز پس از ۴۴ سال ليگ برتر انگلستان را با هدايت روبرتو مانچينی فتح کردند.

ماريو بالوتلی و ديويد سيلوا فوق ستاره های جام ملت های اروپا، سرجيو آگوئرو از آرژانتين، ادين ژکو از بوسنی، يحيی و کولو توره از ساحل عاج، وينسنت کمپانی از بلژيک، گائل کليچی از فرانسه و امانوئل آده بايور از توگو فقط تعدادی از بازيکنان سرشناس اين باشگاه هستند.

فولام

محمد عبدالمنعم الفايد سرمايه دار مصری مالکيت فولام را برعهده دارد. او مالک هتل ريتز پاريس، شرکت خصوصی هارودز و چندين موسسه ديگر هم هست.

همسر الفايد، هاينی واتين فنلاندی و برنده مسابقه زيبايی «ميس وايکينگ» است.

فولام اين فصل از ليگ برتر انگلستان را با مارتين يول به رده نهمی بسنده کرد. اين تيم گرچه ستارگانی مانند آنچه در کلکسيون منچسترسيتی ديده می شود را در اختيار ندارد اما با سرمايه گذاری فايد، بازيکنان سرشناسی از قاره های مختلف را به خدمت گرفته.

مالاگا
شيخ عبدالله احمد آل ثانی که قطری است، اين باشگاه اسپانيايی را در سال ۲۰۱۰ از لورنزو سانز خريد.

اين تيم در فصل اخير با هداست مانوئل پلگرينی سرمربی سابق رئال مادريد، به رتبه جالب توجه چهارمی لاليگا رسيد تا جواز حضور در مرحله حذفی ليگ قهرمانان اروپا را هم دريافت کند.
سانتی کازورلا‌ که ۴۵ بازی ملی برای اسپانيا انجام داده، انزو مارسکای ايتاليايی، دودای پرتغالی، جرمی تولولان فرانسوی و مارتين دميچليس آرژانتينی از جمله مردان سرشناسی هستند که مالک قطری مالاگا در اختيار دارد.
XS
SM
MD
LG