لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

ریگی: در مراکش به من لیست ترور افرادی در تهران را دادند


عبدالمالک ريگی
عبدالمالک ريگی
عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله، که در اسفندماه سال گذشته، توسط نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی دستگير شد، به تلویزیون انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، پرس تی‌وی، گفت که در مراکش کسانی که خود را نماينده ناتو معرفی می‌کردند به وی ليست ترور اشخاصی در تهران را داده‌اند.

عبدالمالک ريگی افزود که ما به اين جمع‌بندی رسیدیم که آنها آمريکايی يا اسرائيلی هستند که در پوشش ناتو با ما مذاکره می‌کنند يا اين که اين افراد از نيروهای ناتو هستند، ولی برای آمريکا و اسرائيل کار می‌کنند. «در هر دو صورت به اين نتيجه رسيديم که اين افراد با جاهايی غير از ناتو ارتباط دارند.»

عبدالمالک ريگی توضیح بیشتری در مورد «اشخاصی» که قرار بود در تهران ترور شوند نداد.

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا را به حمایت از گروه جندالله متهم کرده‌اند، این گروه در یک بیانیه رسمی علاوه بر تایید دستگیری عبدالمالک ریگی در مقابل گفته است که ایران به کمک «سرویس‌های اطلاعاتی غرب» موفق به دستگیری او شده است.

د رهمین حال آمریکا نیز ادعای همکاری با گروه جندالله را مسخره خواند.

عبدالمالک ریگی پیشتر در اعترافاتی که از پرس‌تی‌وی پخش شد‌ه بود اعلام کرد که برای دیدار با یک «آمریکایی عالی‌رتبه» از دبی عازم قرقیزستان بوده است.

به گفته خبرگزاری فرانسه، «مشخص نیست ریگی تحت چه شرایطی وادار به اعتراف شده است».

سال گذشته در مورد دستگیری عبدالمالک ریگی اطلاعات متناقضی منتشر شد. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گفته بود که پس از «مدیریت اطلاعاتی پنج‌ماهه» و تعقیب عبدالمالک ریگی، سردسته گروه جندالله، او در جريان يک سفر هوايی بين دبی و قرقيزستان بازداشت شده است.

وزارت امور خارجه قرقیزستان در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که اخبار منتشره در رسانه‌ها مبنی بر دستگیری دو نفر در پرواز دبی به قرقیزستان «دور از واقعیت است» و وزارت خارجه جمهوری اسلامی بابت فرود اجباری این پرواز در بندرعباس رسما از این کشور عذرخواهی کرده است.

گروه جندالله که از مدتی پیش خود را جنبش مقاومت مردمی ایران نام داده، از سال ۲۰۰۳ تاکنون چندین عملیات تروریستی علیه نظامیان و غیرنظامیان جنوب شرقی ایران انجام داده، اما مدعی است که در صدد احقاق حقوق اقلیت سنی بلوچ در ایران است.
XS
SM
MD
LG