لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

رولينگ استونز پنجاه ساله شد



گروه موسيقی رولينگ استونز پنجاهمين سال فعاليت خود را روز پنجشنبه با اجرای يک کنسرت زنده جشن می گيرد. ران سينوويتز از گزارشگران راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی نگاهی دارد به فعاليت ها و جايگاه مهم اين گروه موسيقی راک در نيم قرن گذشته.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:40 0:00
لینک مستقیم


پنجاه سال پيش يک گروه موسيقی جوان در انگلستان اولين کنسرت خود را زير عنوان « رولينگ استونز » برگزار کرد. زمان اجرای کنسرت دوازده ژوئيه ۱۹۶۲ ، محل آن کلوبی به نام « مارکی » و جمعيت تماشاچی حدود صد نفر بود.



اکثر تماشاچيان دوستداران موسيقی جا افتاده جاز بودند اما گروه « رولينگ استونز » بيشتر تحت تاثير موسيقی «بلوز» سياهان آمريکا بود. در آن شب هيچکس نمی توانست تصور کند که اين گروه جوان و کم تجربه يک زمانی جزو موفق ترين گروههای موسيقی مردم پسند در طول تاريخ خواهند شد و فرهنگ به اصطلاح پاپ يا مردم پسند را تا اين حد تحت تاثير قرار خواهند داد. ميزان فروش حدود ۱۰ آلبوم آنها که در استوديو ضبط شده است بيش از دويست ميليون نسخه است.

اين گروه نام خود را از يکی از ترانه های خواننده معروف موسيقی بلوز يعنی « مودی واترز » که پدر بلوز مدرن شيکاگو شناخته می شود عاريه گرفت. گروه « رولينگ استونز » موسيقی بلوز متداول در شهرهای بزرگ آمريکا را با نوآوری و اجرايی برگرفته از موسيقی راک که در آن زمان در حال شکل گيری بود متحول کرد و دامنه علاقمندان آن را گسترش داد.

« رولينگ استون » به يک موج گسترده برای احيا و نوزايی موسيقی بلوز کمک کرد و توانست اين موسيقی را که برای بسياری از جوانان آمريکايی ناشناخته بود به سبکی مد روز بدل کند. برخی معتقدند که « رولينگ استونز» در حقيقت پاسخی بود از شهر لندن و جنوب انگلستان به گروه « بيتل ها » که در آن سالها پرچمدار موج جديد موسيقی جوان پسندی بودندکه از شمال انگلستان برخاسته بود و جهان را تسخير می کرد.

اما اين داستان رقابت با « بيتل ها » در حقيقت يک شگرد بازاريابی بود چون اعضای اين دو گروه با يکديگر دوست بودند.
به عنوان نمونه ترانه دومين آهنگ گروه « رولينگ استونز » به نام « می خواهم مرد تو باشم » که موفقيت اوليه اين گروه را رقم زد دو عضو گروه « بيتل ها » يعنی جان لنون و پل مک کارتنی سروده اند.
در طول دهه ۱۹۶۰ اعضای دو گروه هميشه با هم تماس داشتند، موقع ضبط ترانه های يکديگر در استوديو بودند و گاهی در اجرای موسيقی و ضبط ترانه های يکديگر مشارکت می کردند.

روح شورشگرانه ميک جگر خواننده گروه و شيوه نوآورانه ترانه سرائی وی و از سوی ديگر خلاقيت های کيث ريچاردز نوازنده اصلی گيتار و سازنده آهنگ های اين گروه باعث که « رولينگ استون» با ترانه هايی نظير: «احساس رضايت »، « به من پناه بده» و « دوستی با شيطان» به سرعت به شهرت و موفقيت برسد.


در سال ۱۹۶۹ يکی از اعضای موسس اين گروه به نام « برايان جونز» پس از آنکه از گروه کنار گذاشته شد با غرق کردن خود در استخر خانه اش خودکشی کرد.

در سال ۱۹۶۳ نيز يکی ديگر از اعضای گروه به نام « اييان استوارت » نوازنده پيانو، به خاطر اينکه قيافه و ظاهر شورشی ای مثل ساير اعضای گروه نداشت توسط مدير برنامه های « رولينگ استونز » اخراج شد ولی او تا زمان مرگ خود در سال ۱۹۸۵ به عنوان همکار و نوازنده در استوديوهای ضبط با گروه همکاری می کرد.

در سال ۱۹۷۶ نيز رونی وود رسما به جای ميک تايلوز به عنوان نوازنده گيتار به اين گروه پيوست.
گروه « رولينگ استونز » پس از اين تجديد سازمان در سال ۱۹۷۸ يکی از موفقيت آميز ترين و پرفروش ترين آلبومهای خود را د رآمريکا منتشر کرد که نام آن « بعضی از دخترها» بود. اين آلبوم ازسبک موسيقی « پانگ» بريتانيايی الهام زيادی گرفته بود. يکی از ترانه های اين آلبوم ترانه رقصی ای بود به نام « دلم برايت تنگ شده» که کيث ريچاردز آهنگساز گروه آن را بهترين ترانه رقص ديسکو توصيف کرده است.

در سال ۱۹۸۹ گروه « رولينگ استونز» به جمع بزرگان شهير عالم موسيقی « راک ان رول » پذيرفته شد و به هنگام اعلام اين خبر مسئولان اين انجمن گفتند که « رولينگ استونز» براساس ميزان محبوبيت و مردمی و نظر مثبت منتقدان بزرگترين گروه موسيقی راک ان رول در جهان است.

در سال ۱۹۹۳ بيل وايمن يکی از اعضای اوليه ازاين گروه جدا شد و بنابراين فقط سه نفر از اعضای بنيانگذار آن باقی ماندند: ميک جگر خواننده و ترانه سرا، کيث ريچاردز نوازنده گيتار و سازنده آهنگ ها و چارلی واتس نوازنده جاز.

شهرت گروه « رولينگ استونز » نسل های گوناگون و فراز و نشيب های دوره های مختلف موسيقی راک را دربرمی گيرد.

از سبک موسوم به خلثه در دهه ۱۹۶۰ گرفته، تا سبک موسوم به ديسکو و بعد پانک در دهه ۱۹۷۰ تا بالاخره آنچه که در دهه های بعد به موسيقی راک استاديومی شهرت يافت.

منتقدان موسيقی می گويند که دليل اصلی موفقيت طولانی مدت گروه « رولينگ استونز » ريشه های قوی موسيقی اين گروه در موسيقی سول و بلوز است. اين گروه هنوز هم با انرژی فراوانی به توليد آلبوم های جديد و اجرای کنسرت ادامه می دهد. آخرين آلبوم اين گروه که در استوديو ضبط شده « ضربه بزرگ» نام دارد که در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد.

برای بزرگداشت پنجاهمين سالروز شکل گيری و فعاليت اين گروه، غروب روز پنجشنبه دوازده ژوئيه ۲۰۱۲ اعضای فعلی « رولينگ استونز » در شهر لندن گردهم خواهند آمد.

آنها از يک نمايشگاه عکس که فعاليت های اين گروه طی پنجاه سال گذشته را دنبال کرده بازديد خواهند کرد و تاکيد کرده اند که در آينده « رولينگ استونز» بازهم برنامه های ديگری خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG