لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

سال ۲۰۰۶ سالی مرگبار برای خبرنگاران


در ماه نوامبر سال گذشته ميلادی، گزارشگران بدون مرز، در گزارشی در باره وضعيت اينترنت در جهان، از ايران به عنوان «دشمن اينترنت» ياد کرد.
در ماه نوامبر سال گذشته ميلادی، گزارشگران بدون مرز، در گزارشی در باره وضعيت اينترنت در جهان، از ايران به عنوان «دشمن اينترنت» ياد کرد.

رضا معينی، مسوول بخش ايران در سازمان گزارشگران بدون مرز، در مصاحبه ای با راديو فردا، به تشریح گزارش ساليانه اين سازمان، که اول ژانویه منتشر شده است، پرداخت.


آقای معينی در مورد آمار منتشر شده توسط سازمان گزارشگران بدون مرز گفت: «در سال ۲۰۰۶، ۸۱خبرنگار کشته شدند و ۵۶ خبرنگار ديگر ربوده شدند. ۱۷ تن از اين آدم ربايی ها در عراق صورت گرفته است. اين آمار واقعا تاسف آور است.»


به نوشته گزارشگران بدون مرز، سال ۲۰۰۶ مرگبارترين سال برای روزنامه نگاران، پس از سال ۱۹۹۴ است.


آقای معینی شرايط خبرنگاران در آمريکای لاتين را در سال گذشته بسيار دشوار دانست. به گفته آقای معينی فقط در مکزيک ۹ خبرنگار کشته شده اند که تاکنون تحقيقات در مورد اين قتل ها به جايی نرسيده است.


معینی:«در بعضی از کشورها مانند روسیه حتی وقتی یک خبرنگار از حمايت بين المللی برخوردار است، متاسفانه از قتل و کشته شدن در امان نیست.»

معينی با اشاره به قتل « آنا پوليکوسکايا» خبرنگار معروف و منتقد سياست های دولت روسيه گفت که در بعضی از کشورها مانند روسیه، حتی وقتی یک خبرنگار از حمايت بين المللی برخوردار است، متاسفانه از قتل و کشته شدن در امان نیست. وی گفت در سال گذشته، در روسيه سه خبرنگار کشته شدند.


آقای معينی افزود: «همکار راديو آزادی، «اگولساپار مورادوا»، در ترکمنستان نيز دستگير و پس از سه ماه در زندان در گذشت. ما تاکنون در مورد علت مرگ وی اطلاعی دريافت نکرديم.»


رضا معينی به کشته شدن خبرنگار کرد تبار که دارای مليت ترک بود، در منطقه مرزی ایران اشاره کرد و گفت: «خانم « سرچه» در مناطق مرزی توسط مرزبانان کشته شد و تاکنون حتی جسد وی تحويل خانواده اش داده نشده است.»


اين خبرنگار در اوت سال گذشته در حالی که برای تحقيق در مورد خودکشی زنان کرد تبار ايرانی، به کردستان ایران آمده بود، به قتل رسيد.


دستگیری ها در کردستان و آذربایجان


به گفته معینی، گزارشگران بدون مرز در گزارش ها و اطلاعيه های خود ازادامه فشار، دستگيری، سرکوب و بازجويی از روزنامه نگاران ايرانی در سال ۲۰۰۶ اطلاع می دهد.


رضا معینی:«ما اسامی ۵۳ روزنامه نگار را چاپ کرديم که حق کار ندارند. امروز روزنامه نگاران مستقل ايرانی از حق کار کردن محروم هستند.»

آقای معينی می گويد:« اخيرا فشار و دستگيری ها به شهرستان ها، مخصوصا استان های آذربايجان و کردستان سرايت کرده است.»


وی افزود که در کردستان، سه روزنامه نگار از جمله «شیرکو جهانی» که در شرایط بدی بسر می برد، در زندان هستند و بسياری از نشريات توقيف شده اند. برخی نيز تحت فشار وزارات اطلاعات مجبور به تعطيل شدند.


وی گفت: در تهران با توجه به تعداد روزنامه های چاپ شده، تعداد روزنامه نگاران تهديد شده بيشتر است.
اقای معینی افزود: «ما اسامی ۵۳ روزنامه نگار را چاپ کرديم که حق کار ندارند. امروز روزنامه نگاران مستقل ايرانی از حق کار کردن محروم هستند.»


در ماه نوامبر سال گذشته ميلادی، گزارشگران بدون مرز، در گزارشی در باره وضعيت اينترنت در جهان، از ايران به عنوان «دشمن اينترنت» ياد کرد.


XS
SM
MD
LG