لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

«همکاری کمپانی‌های غربی با شرکت‌های ویترین جمهوری اسلامی بررسی شود»


لوگوی گزارشگران بدون مرز
لوگوی گزارشگران بدون مرز
سازمان گزارشگران بدون مرز در نامه‌ای به ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از وضعیت اطلاع رسانی، روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران زندانی در ايران ابراز نگرانی کرده است.

در اين نامه همچنين آمده است: «ما از شما می‌خواهيم در چارچوب نقض فاحش حقوق بشر و سرکوب آزادی بيان، پرونده‌‌ همکاری کمپانی‌های غربی با رژيم‌های سرکوبگر و به ويژه همکاری آنها با شرکت‌های ويترين تاسيس شده از سوی جمهوری اسلامی ايران، را بررسی کنيد. اين شرکت‌ها بايد به شکلی شفاف حساب پس دهند و برای همکاری با رژيم ايران مجازات شوند.»

اين سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران که مقرش در پاريس است، از کمیسر عالی حقوق بشر خواسته تا هر آنچه در توان دارد برای آزادی ٢٩ روزنامه‌نگار و ٢١ وب‌نگار زندانی به کار گيرد.

کميته «حمايت از روزنامه‌نگاران» نيز در آذرماه، در تازه‌ترين آمار خود از وضع مطبوعات و روزنامه‌نگاران در جهان، ايران را هم‌چنان بزرگ‌ترين زندان دنيا برای روزنامه‌نگاران دانسته بود.

در نامه گزارشگران بدون مرز خطاب به خانم پيلای آمده است: «سازمان مدافع آزادی اطلاع‌رسانی خواهان جلب توجه شما به تشديد سرکوب عليه روزنامه‌نگاران، شهروند وب‌نگاران، جامعه مدنی و گسترش سانسور رسانه‌ها و اينترنت در ايران است. وضعيتی فاجعه‌بار که نيازمند پاسخی درخور و فوری از سوی کميساريای عالی حقوق بشر است. ما همچنين از اقای احمد شهيد گزارشگر ويژه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌ايم در اين‌باره اقدام کند.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل چهارم فروردين ماه امسال، ۲۴ مارس سال ۲۰۱۱، احمد شهيد را به عنوان گزارشگر ويژه‌ امور حقوق بشر در ايران تعيين کرد اما جمهوری اسلامی که به نقض گسترده حقوق بشر متهم است با سفر اين گزارشگر به ايران مخالفت می‌کند.

گزارشگران بدون مرز در اين نامه که بيستم دی ماه نوشته شده، خواستار برخورد کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با مسئولان جمهوری اسلامی ايران برای پيشگيری از اعدام دو وب‌نگار زندانی، سعيد ملک‌پور و وحيد اصغری، شده است.

اين دو در دی ماه ١٣٨٩ بنا بر اظهارات دادستان تهران، به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» و «توهين به اسلام» مجرم شناخته شده‌اند. احکام اعدام آنها از سوی دستگاه قضايی ايران صادر شده است و هم اکنون در ديوان عالی در دست بررسی است.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌افزايد: «در روزهای اخير، موج تازه‌ای از دستگيری‌ها آغاز شده است. در تاريخ ١٧ دی ماه روزنامه‌نگاران فاطمه خردمند، احسان هوشمند، سعيد مدنی و در تاريخ ١٩ دی ماه مهدی خزعلی وب‌نگار در تهران بازداشت شده‌اند.»

گزارشگران بدون مرز همچنين از وضعيت روحی و جسمی بسياری از زندانيان از جمله مسعود باستانی، عيسی سحرخيز، محمد صديق کبودند، حسين رونقی ملکی، سعيد متين‌پور، مهدی محموديان، کيوان صميمی بهبهانی، آرش هنرور شجاعی، ابراز نگرانی کرده است.
XS
SM
MD
LG