لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

حمایت گورباچف از ولادیمیر پوتین


گورباچف:«اميد ما به کارهای رييس جمهور پوتين است.»
گورباچف:«اميد ما به کارهای رييس جمهور پوتين است.»

ميخائيل گورباچف، رييس جمهوری پيشين اتحاد جماهير شوروی سابق، روز شنبه ۲۰ اکتبر، جنبش سياسی جديدی به نام «اتحاديه سوسيال دمکرات ها» را در روسيه بنياد گذاشت.


آقای گورباچف در مقابل دويست نماينده «اتحاديه سوسيال دمکرات ها» از ولادمير پوتين، رييس جمهوری کنونی روسيه، حمايت کرد و اعلام کرد: «اميد ما به کارهای رييس جمهوری پوتين است.»


روزنامه فرانسوی لوموند، چاپ پاريس، در مورد سخنرانی آقای گورباچف نوشت که ميخائيل گورباچف ۷۶ ساله، از ولادمير پوتين تقدير کرد و گفت که وی به قانون اساسی روسيه احترام گذاشته و برای سومين بار خود را کانديدای رياست جمهوری نکرده است.


آقای گورباچف گفت تصمیم ولادمیر پوتین برای تغییر ندادن قانون اساسی اهميت زيادی برای دمکراسی دارد.


آقای پوتين پيشتر اعلام کرده بود که در انتخابات سال آينده رياست جمهوری در روسيه که در ماه مارس برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد.


ولادمير پوتين در عين حال افزوده بود که امکان دارد وی پس از پايان دور دوم رياست جمهوری به عنوان نخست وزير وارد کابينه دولت روسيه شود.


آقای پوتين ابراز اميدواری کرده که سياست های وی توسط رييس جمهوری جديد روسيه ادامه يابد.


روزنامه لوموند می افزايد که آقای گورباچف در سخنان خود از فشاری که دولت بر جامعه مدنی وارد می کند و محدوديت هايی که دولتمردان اين کشور برای فعاليت های سياسی به وجود آورده اند، انتقاد کرد.



لوموند:آقای گورباچف در سخنان خود از فشاری که دولت بر جامعه مدنی وارد می کند و محدوديت هايی که دولتمردان اين کشور برای فعاليت های سياسی به وجود آورده اند، انتقاد کرد.

لوموند می افزايد زمانی که از ميخائيل گورباچف سوال شد که آيا وی قصد شرکت در انتخابات رياست جمهوری را دارد، وی با قاطعيت جواب داد خير.


اتحاديه سوسيال دمکرات های آقای گورباچف در انتخابات پارلمان اين کشور نيز که در دوم دسامبر برگزار می شود، شرکت نمی کند.


اين روزنامه فرانسوی می افزايد احتمالا آقای گورباچف هنوز شکست سخت خود را در انتخابات رياست جمهوری سال ۱۹۹۶ فراموش نکرده است. مردی که روسيه را به سوی دمکراسی هدايت کرد فقط توانست نيم درصد آرا را از آن خود کند.


لوموند می نويسد برخی از چهره های ديگر اتحاديه سوسيال دمکرات ها مانند گاوريل پوپو شهردار سابق مسکو با صراحت بيشتری نسبت به آقای گورباچف سخن می گويند.


شهردار سابق پايتخت روسيه می گويد سوسيال دمکرات های روسيه با عدم شرکت در انتخابات پارلمان شکست سختی خورد ه اند.


پيش از «اتحاديه سوسيال دمکرات ها»، آقای گورباچف رهبر حزب «سوسيال دمکرات روسيه» بود.


اين حزب بين سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ در روسيه فعال بوده است. در واقع بسیاری از ناظران، «اتحاديه سوسيال دمکرات ها» را، رستاخيز سياسی ميخائيل گورباچف به شمار می آورند.


از جایزه نوبل تا تبلیغ برای پیتزا


ميخائيل گورباچف سال ۱۹۸۵ به عنوان رهبر اتحاد جماهير شوروی سابق انتخاب شد و پس از مدتی دست به اصلاحات دمکراتيک در کشور زد.


آقای گورباچف پس از فروپاشی اتحاد جماهير شوروی در سال ۱۹۹۱ دارای هيچ پست سياسی در دولت روسيه نبوده است.


ميخائيل گورباچف در سال ۱۹۹۰ موفق يه دريافت جايزه نوبل صلح شد.در سال های اخیر، وی برای شرکت های معروف و مختلف از جمله «پيتزا هات» و کيف های «لويی ويتون» تبليغ کرده است.


آقای گورباچف جوايز متعددی به خاطر نقشی که برای پايان دادن جنگ سرد و متحد شدن دو آلمان ايفا کرده، دريافت کرده است.

XS
SM
MD
LG