لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

«ایران حمایت روسیه را از دست داده است»


دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه
دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه
روسيه و ايران، دو همسايه با تاريخچه ای از جنگ ها و اختلافات ارضی و آبی، در ساليان اخير نزديکی بيشتری پيدا کرده بودند و جمهوری اسلامی موفق شده بود که روسيه را قانع کند که در شورای امنيت سازمان ملل از شدت تحريم های اين سازمان عليه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی بکاهد. رادیو فردا در این مورد با رجب صفراف،رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه و علی گرانمایه، تحلیلگر روابط بین الملل در لندن گفت و گو کرده است.

ولی عمر اين همراهی چندان بلند نبوده و روسيه در يک سال اخير در چرخشی تدريجی هم سو با آمريکا و کشورهای غربی خواستار شفاف شدن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی شده است.

بر کسی پوشيده نيست که ايران در يک سال اخير يکی از حاميان پرقدرت خود، يعنی روسيه را در کشاکش هسته ای خود از دست داده است.

مقامات اين همسايه پرمساحت شمالی، گرچه برخی اوقات نسبت به کشورهای تحريم کننده ايران لحنی عتاب آلود می گيرند و از جمله تحريمهای يک جانبه اخير اتحاديه اروپا عليه ايران را منفی و غيرسازنده می خوانند ولی چه بسا "چون به خلوت می روند ، آن کار ديگر می کنند" و از در دست داشتن کارت ايران، در معاملات با آمريکا و غرب، بهره های بسيار می برند.
  • 16x9 Image

    نوشین حسینی

     نوشین حسینی از سال ۱۳۷۹ کار با رسانه‌های خارجی  از جمله دفتر بی بی سی در تهران را آغاز کرد و سابقه پنج سال همکاری با روزنامه گاردین را در کارنامه خود دارد. نوشین حسینی از سال ۱۳۸۹ به جمع خبرنگاران رادیو فردا ملحق شد.

XS
SM
MD
LG