لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

روسیه همچنان مخالف تحریم‌های یکجانبه نفت ایران است


سرگئی ريابکوف، معاون وزير خارجه روسیه.
سرگئی ريابکوف، معاون وزير خارجه روسیه.
سرگئی ريابکوف، معاون وزير خارجه روسیه، روز جمعه ۲۶ خرداد گفت، روسیه همچنان مخالف هرگونه اقدام يکجانبه در مورد تحريم نفت ايران باقی خواهد ماند.

در حالی که تنها دو هفته به اجرايی شدن تحريم اتحاديه اروپا عليه صادرات نفتی ايران باقی مانده است، ريابکوف تاکيد کرد، «برای روسيه مهم است که ايالات متحده و اتحاديه اروپا از تحريم‌های يکجانبه خودداری کنند.»

به گزارش اينترفاکس معاون وزارت خارجه روسيه گفته است اگر تحريم‌های بيشتر عليه ايران هچنان ادامه يابد ممکن است تهران با ادامه گفت‌و‌گو با گروه ۱+۵ موافقت نکند.

دور بعدی مذاکرات ايران و ۱+۵ قرار است روز‌های دوشنبه و سه شنبه ۲۹ و ۳۰ خرداد در مسکو انجام شود.

کشورهای آلمان، آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه و فرانسه، موسوم به گروه ۱+۵، در تلاشند تا از طريق گفت‌وگو ايران را به همکاری برای حل نگرانی های جامعه بين المللی در خصوص برنامه هسته ای اين کشور ترغيب کنند.

سخنان این مقام دولت روسیه در حالی بیان می شود که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، هفته گذشته تحریم های یکجانبه را فاقد تاثیر مثبت دانست.

سرگئی لاوروف، هفته گذشته، تنها چند روز پیش از مذاکرات مسکو به ایران سفر کرد و درباره مذاکرات اتمی مسکو با مقام‌های ایرانی رایزنی داشت.

لاوروف در نشست خبری خود تاکید کرد که مفاد مندرج در قطعنامه‌های شورای امنیت باید از سوی ایران اجرا شود و در عین حال با تحریم‌های یکجانبه مخالفت کرد.

وزیر خارجه روسیه افزود: «موضع واحد جامعه بین‌المللی در قطعنامه‌های شورای امنیت مشخص است. اجرا نکردن این قطعنامه‌ها از نظر ما درست نیست گرچه معتقدیم اگر تصمیمی به صورت جمعی گرفتیم، نباید جداگانه اقدام کنیم.»

تعلیق غنی سازی اورانیوم و امضای پروتکل‌های الحاقی از مهمترین محورهای قطعنامه‌های شورای امنیت هستند که تهران تاکنون از اجرای آن خودداری کرده است.
XS
SM
MD
LG