لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

ابراز تردید روسیه درباره ماهیت واقعی برنامه اتمی ایران


الکساندر لوسيوکو از پرتاب موشک ماهواره بر ایران ابراز نگرانی کرد.
الکساندر لوسيوکو از پرتاب موشک ماهواره بر ایران ابراز نگرانی کرد.

الکساندر لوسيوکو، معاون وزير امور خارجه روسيه، روز چهارشنبه گفت: «پرتاب موشک ماهواره بر ايران، موجب افزايش شک و ترديد در مورد ماهيت واقعی برنامه هسته ای ايران شده است.»


معاون وزارت امور خارجه روسيه با اشاره به پرتاب موشک ماهواره بر گفت:«هر حرکتی برای به وجود آوردن چنين توان بالقوه ای برای ما و ديگران نگران کننده است.»


در همين حال به گزارش خبرگزاری روسی اينترفاکس، ويکتور يسين، رييس سابق نيروهای موشکی استراتژيکی روسيه، گفت: «پرتاب اين موشک نشان می دهد که ايرانی ها به توان ساخت موشک های بالستيک نزديک شده اند.»


  • «پرتاب موشک ماهواره بر ايران، موجب افزايش شک و ترديد در مورد ماهيت واقعی برنامه هسته ای ايران شده است.»
الکساندر لوسيوکو، معاون وزير امور خارجه روسيه

وی افزود: «آنها در آينده قادر خواهند بود موشک هايی بسازند که قادر خواهند بود بين سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار کيلومتر را مورد هدف قرار دهند.»


وی افزود: «من متعجب نخواهم شد که اگر ايرانی ها تا چند سال آينده چنين موشک هايی توليد کنند.»


با این حال، آقای يسين افزود که نتيجه آزمايش موشکی ايران هنوز مشخص نيست و نمی دانيم چند آزمايش ديگر لازم است تا ايرانی ها بتوانند ماهواره اميد را به مدار زمين پرتاب کنند.


دولت آمريکا، پيشتر، پرتاب اين موشک را فقط موجب منزوی شدن بيشتر ايران می شود.


پرتاب موشک «سفير» به فضا


جمهوری اسلامی می گويد که يک موشک ماهواره بر را با نام «سفير» به فضا پرتاب کرده که قرار است ماهواره «اميد» را در مدار زمين قرار دهد.


موشک «سفير» که يک راکت کاوشی است، از جمله مقدمات اوليه پرتاب ماهواره به مدار است و وظيفه شناسايی محيط پروازی ماهواره ها قبل از پرتاب را انجام می دهد.


در روزهای گذشته، رسانه های دولتی ايران با تبليغات گسترده از دستاورد تازه هوا فضا توسط جمهوری اسلامی خبر دادند که شامل ساخت ماهواره ايرانی اميد، ايستگاه های زمينی و پايگاه پرتاب فضايی بومی جمهوری اسلامی ايران است.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران به همراه مقامات نظامی جمهوری اسلامی در مراسم شليک اين موشک و رونمايی از ماهواره اميد شرکت کردند.


آقای احمدی نژاد در اين مراسم گفته است:«ما نياز داريم که حضور عملی و موثری در فضا داشته باشيم.»


ايران طی چند سال اخير برنامه های فضايی خود را تعقيب کرده و در اکتبر سال ۲۰۰۵ يک ماهواره ايرانی ساخت روسيه به نام سينا- يک توسط راکت روسی در فضا قرار گرفت و اکنون تنها ماهواره ايران در فضاست.


در فوريه سال ۲۰۰۷ نيز ايران راکت مشابهی را به فضا پرتاب کرده بود که به مدار زمين نرسيد


XS
SM
MD
LG