لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

منع ورود ۱۸ آمريکايی به روسيه


در واکنش به انتشار نام شخصيت های روسی تحريم شده توسط ايالات متحده در فهرست موسوم به مگنيتسکی، مسکو نيز فهرست سياه شهروندان آمريکايی که از ورود به روسيه منع شده اند را منتشر کرده است.

وزارت خارجه روسيه در ۱۳ آوريل، ۲۴ فروردين، فهرست ۱۸ مقام رسمی کنونی و پيشين ايالات متحده را منتشر کرد که، آنطور که اين وزارتخانه اعلام کرده، «در ارتباط با قانونی کردن شکنجه و بازداشت نامحدود زندانيان در زندان ويژه گوانتانامو [و] بازداشت و ربايش شهروندان روسی در کشورهای ثالث و آسيب به زندگی و سلامت ايشان نقش داشته اند.»

الکساندر لوکاشويچ، سخنگوی وزارت خارجه روسيه طی بيانيه ای تلويزيونی گفت: «انتخاب ما آغاز جنگ فهرست ها نبود، اما اين حق را هم نداريم که چنين باجگيری آشکاری را بی پاسخ بگذاريم. زمان آن فرا رسيده که سياستمداران واشينگتن بالأخره متوجه شوند که از ايجاد رابطه با کشوری مثل روسيه با روحيه آمرانه و سلطه گرانه هيج دستاوردی نخواهند داشت.»

در همين حال کمی پيشتر، الکسی پوشکف، رئيس کميسيون امور خارجه دومای دولتی روسيه در توئيتر خود از آغاز «جنگ رواديدی» ميان دو کشور خبر داد. وی نوشته بود: «بازنشانی [روابط] مُرد.» که به ظاهر اشاره ای است به سياست بازنشانی روابط ميان روسيه و ايالات متحده که در سال ۲۰۰۹ کليد خورد.

اما «وياچسلاو نيکونوف»، نايب رئيس کميسيون امورخارجه دوما، می گويد هر دو طرف «خويشتنداری» نشان داده اند. نيکونوف تصريح می کند که «در واشينگتن و مسکو دوآتشه هايی بودند که خواستار بزرگتر کردن اين فهرست ها به ابعادی دور از تصور بودند.»

فهرست روس ها چهار نام را در بردارد که متهم هستند در بدرفتاری با زندانيان بازداشتگاه گوانتانامو دست داشته اند. افرادی از جمله ديويد ادينگتون، که سابقه خدمت تحت رياست ديک چنی، معاون اول سابق رئيس جمهور آمريکا، را در کارنامه دارد؛ جان يو، از مقام های پيشين وزارت دادگستری ايالات متحده که احکام مجاز شمردن روش های بازجويی خشونت آميز توسط وی صادر شد؛ و دو فرمانده سابق گوانتانامو -- سرلشگر جفری ميلر و دريادار جفری هاربسون.

در فهرست فوق چهارده تن نيز به نقض حقوق شهروندان روسی، از جمله ويکتور بوت، در خارج از کشور متهم شده اند.

آقای بوت يک تاجر اسلحه بود که سال گذشته در ايالات متحده به ۲۵ سال زندان محکوم شد. نام قاضی جد راکوف و تنی چند از دادستانان بخش جنوبی نيويورک، جايی که ويکتور بوت محکوم شد، نيز در اين فهرست به چشم می خورد. علاوه بر اين شخصيت ها، تعدادی از اعضای اداره مبارزه با مواد مخدر و يک مأمور اف بی آی به نام «گريگوری کولمن» نيز از ورود به روسيه منع شده اند. به ظاهر نام اين اشخاص به دليل نقش آنها در دستگيری و زندانی شدن کنستانتين ياروشنکو در سال ۲۰۱۱ به جُرم قاچاق مواد مخدر، در اين فهرست گنجانده شده است.

سرگئی ريابکوف، معاون وزير خارجه روسيه، در گفت و گو با خبرگزاری ايتارتاس از وجود «بخش سِری فهرست سياه» خبر داد که نام های بيشتری را شامل می شود، اقدامی شبيه به آنچه واشينگتن انجام داده است.

فهرست روسيه تنها يک روز پس از اعلام محدوديت در صدور رواديد ورود به ايالات متحده و مسدود کردن دارايی های ۱۸ نفر توسط دولت آمريکا انجام شد. بيشترين تعداد افرادی که در فهرست نهايی مورد مجازات قرار گرفته اند (۱۶ نام از مجموع ۱۸ نفر) به دليل نقش داشتن در پرونده مگنيتسکی، هدف اين اقدامات تنبيهی قرار گرفته اند. سرگئی مگنيتسکی وکيلی بود که تعدادی از مقام های مسکو را به تقلب مالياتی به مبلغ ۲۳۰ ميليون دلار متهم کرد.

مگنيتسکی کمی بعد از اين اقدام توسط برخی از همان افرادی که متهم کرده بود به جرمی مشابه محکوم و روانه زندان شد و در سال ۲۰۰۹ در اثر رفتار خشونت آميز در زندان درگذشت.

رهبران کنگره و تعدادی از سازمان های مردم نهاد در ايالات متحده مجازات افراد نامبرده در «فهرست مگنيتسکی» را خواستار شده و اعلام کرده اند که از جامعه جهانی انتظار دارند که با اتخاذ اقداماتی قاطع دولت روسيه را به دليل کارنامه ضعيفش در زمينه حقوق بشر و حاکميت قانون مسؤول بدانند.

از ميان نامهايی که توسط ايالات متحده در فهرست مگنيتسکی منتشر شده، تنها دو نفر با ماجرای مرگ اين وکيل در ارتباط نبوده اند. هر دوی اين اشخاص چچنی بوده و متهم به دست داشتن در قتل هستند.

استيون کوهن، استاد سابق گروه تاريخ دانشگاه نيويورک با اشاره به انتشار فهرست های سياه توسط مسکو و واشينگتن می گويد: «روس ها پاسخ می دهند و آمريکايی هم پاسخ آنها را می دهند، همه دارند به هم پاسخ می دهند. از اين جنبه، [آنچه شاهديم] همان روند کلاسيک دوران جنگ سرد است.»

--------------------------------------------------------------------------------------------

منبع: راديو اروپای آزاد/راديو آزادی
XS
SM
MD
LG