لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۶

پیش نویس قطعنامه جدید روسیه برای حل بحران سوریه


تظاهرات ضد دولتی در حمص در سوریه
تظاهرات ضد دولتی در حمص در سوریه

روسيه روز پنجشنبه پيش نويس يک قطعنامه مبتکرانه از جانب خود را که می گويد می‌تواند به خونريزی‌ها در سوريه پايان دهد، در اختيار ۱۴ کشور ديگر عضو شورای امنيت قرارداد.

به نوشته «فرانس ۲۴»، پيشنهاد پيش نويس قطعنامه تعجب برخی از تحليلگران را برانگيخته است، زیرا دولت روسيه به همراه چین، قطعنامه پيشنهادی کشورهای غربی در محکوم کردن خشونت های سوريه در ماه اکتبر امسال را در شورای امنيت سازمان ملل متحد وتو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت روسيه که روابط دوستانه ای با رژيم سوريه دارد همراه با چين تاکنون سعی کرده است که از گسترش تنش و بحران بين المللی در برخورد با حکومت بشار اسد بکاهد.

با اين همه به نظر می رسد که مسکو نيز اکنون به شدت نگران گسترش و تشديد بحران خشونت آميز سوريه است.

به گفته سازمان ملل متحد در جريان سرکوب معترضان طی ماههای اخير بیش پنج هزار نفر به دست نيروهای دولتی کشته شده اند.

دولت روسيه با پيشنهاد قطعنامه خود به شورای امنيت خواستارمذاکره اعضای اين نهاد در مورد اوضاع سوريه شده است. ديپلمات های غربی می گويند که با متن اين قطعنامه موافق نيستند ولی حاضرند در مورد آن گفتگو کنند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از نسخه ای از اين پيشنويس که در اختيار دارد می نويسد که در اين متن « اعمال خشونت از سوی همه طرف های درگير در خشونت های سوريه، از جمله استفاده بيش از حد حکومت سوريه از نيروهای نظامی در برخورد با معترضان»، محکوم شده است.

علاوه بر اين در قطعنامه پيشنهادی روسيه در مورد انتقال غيرقانونی اسلحه برای گروههای مسلح و مخالف دولت نیز ابراز نگرانی شده است.

ديپلمات های غربی به خبرگزاری فرانسه گفته اند که متن اين قطعنامه متعادل نيست و هيچ شواهد قانع کننده ای در مورد قاچاق اسلحه برای گروههای مخالف دولت وجود ندارد.

يکی ديگر از ديپلمات های شورای امنيت نیز می گويد که آنها با برابر تلقی کردن خشونت مخالفان و خشونت های گسترده نيروهای دولت که در متن قطعنامه پيشنهادی روسيه درج شده است، مخالفند.

XS
SM
MD
LG