لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

«روسيه به ایران پیشنهاد تحویل سامانه دفاعی نداده است»


سامانه‌های دفاع ضدموشکی اس-۳۰۰
سامانه‌های دفاع ضدموشکی اس-۳۰۰
روسيه همچنان اميدوار است بتواند پيرامون مسايل ناشی از لغو قرارداد فروش سامانه‌های دفاع ضدموشکی اس-۳۰۰ به ايران، با اين کشور به مصالحه برسد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:18 0:00
لینک مستقیم

در عين حال سخنگوی کرملين خبر آمادگی روسيه برای ارسال سامانه‌های پدافند هوايی پيشرفتۀ آنتی-۲۵۰۰ به ايران را تکذيب کرد. سفير جمهوری اسلامی در مسکو نيز اعلام کرد: هيچ مذاکره‌ای با طرف روس پيرامون سيستم‌های خاص در جريان نيست.

پیشتر روزنامه روسی کامرسانت در شماره روز چهارشنبه، ۲۰ شهریور، از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای فروش سامانه‌های دفاع موشکی اس – ۳۰۰ به ایران و ارائه پیشنهادی درباره ساخت یک راکتور اتمی دیگر برای نیروگاه بوشهر خبر داد.

قرارداد تحویل سیستم‌های موشکی پدافند هوایی «اس-۳۰۰» روسیه به ایران در اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی امضا شد و قرار بود روسیه ۵ سامانه را به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار به ایران تحویل دهد.

اما دولت مسکو ۷ اکتبر ۲۰۱۰، بعد از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در ژوئن این سال اعلام کرد که این قرارداد را بصورت یکطرفه لغو کرده است.

ایران در واکنش به لغو این قرارداد علیه «روس آبارون اکسپورت» به دادگاه بین‌المللی داوری ژنو در سوئیس شکایت کرده و خواستار دریافت غرامت ۴ میلیارد دلاری شده است.
XS
SM
MD
LG