لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

«تمايل» شرکت دولتی روسيه برای مشارکت در پروژه های نفت ايران


میدان نفتی در جزیره خارک، عکس تزئینی است
میدان نفتی در جزیره خارک، عکس تزئینی است

مسئولین شرکت دولتی «زاروبژنفت» روسيه ،پنجشنبه، ۱۷ فروردين ماه، با مقامات ايران ديدار و در مورد مشارکت اين شرکت در بخش بالادستی صنعت نفت ايران مذاکره کرده اند.

بخش بالادستی صنعت نفت، پروژه های اکتشاف و توليد نفت خام را شامل می شود.


خبرگزاری اينترفکس روسيه با اعلام اين خبر افزود که ايده ديدار مقامات ايران و شرکت «زاروبژنفت» ، از طرف ايران مطرح شده است.

مذاکرات ايران و روسيه پيرامون همکاری در زمينه پروژه های نفتی در گرماگرم افزايش تحريمهای امريکا و اروپا بر بخش نفت ايران در حالی است که سخنگوی شرکت «زاروبژنفت» روز جمعه با تاييد ديدار مقامات ايران و اين شرکت روسی به خبرگزاری رويترز گفته است که مسکو اين تحريمات را «مخرب» قلمداد می کند.

وی توضيحی درباره نتايج مذاکرات نداده است. اما يک مقام نفتی روسيه به اين خبرگزاری گفته است که احمد قلعه بانی رئيس شرکت ملی نفت ايران روز پنجشنبه با مقامات شرکت «زاروبژنفت» ديدار داشته است.

بگفته وی، پروژه خاصی در اين ديدار مذاکره نشده است و گفتگوها بيشتر حول معرفی اين شرکت و توانايی های آن برای ايرانی ها بوده است.

وی همچنين تاييد کرده است که اين شرکت نفتی روسيه تمايل دارد که در پروژه های ايران مشارکت داشته باشد، البته «با اجازه رسمی از دولت روسيه و فراهم کردن تضمينهای امنيتی».

شرکت «زاروبژنفت» که در دوران اتحاديه جماهير شوری بنا نهاده شده است، عمدتا منافع انرژی دولت روسيه در خارج از مرزهای اين کشور را تامين می کند.

اين شرکت با بيش از ۴۰ سال تجربه فعاليت در بيش از ۳۳ کشور جهان،‌ از دهه هشتاد ميلادی فعاليت خود را در زمينه توليد نفت در منطقه دريای خزر را نيز آغاز کرده است.

خبرگزاری مهر، ارديبهشت ماه سال گذشته ميلادی گزارش داد که اين شرکت از تيرماه سال ۸۸ خورشيدی خواستار امضای قرارداد انجام امور اکتشافی در منطقه جنوبی دريای خزر با ايران شده است.

يوينی فشنکو ، مسئول بخش بين الملل شرکت «زاروبژنفت» نيز ارديبهشت ماه سال گذشته اعلام کرد که اين شرکت در بخش های اکتشاف، حفاری، استخراج، طراحی پالايشگاه و پالايش نفت آماده همکاری با وزارت نفت ايران است.

XS
SM
MD
LG