لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

شرط مقتدی صدر برای انحلال سپاه مهدی


مقتدی صدر روحانی تندرو شیعه. عکس از خبرگزاری (EPA).
مقتدی صدر روحانی تندرو شیعه. عکس از خبرگزاری (EPA).

در حالی که درگيری ها بين شبه نظاميان شيعه و ارتش عراق ادامه دارد، مقتدی صدر روحانی تندرو شيعه، انحلال سپاه مهدی را مشروط به درخواست روحانیون عالی مقام کرد.


دستياران مقتدی صدر روز دوشنبه اين خبر را در حالی اعلام کردند که نوری المالکی، نخست وزير عراق، هشدار دادند در صورتی که آقای صدر ارتش خود را منحل نکند، از شرکت جنبش وی در انتخابات عراق، جلوگيری می کند.


حسن زرقانی از مشاوران ارشد صدر به خبرگزاری رویترز گفت: «اگر آيت الله علی سيستانی مهمترين روحانی شيعه در عراق و آيت الله کاظم حسينی حائری که در ايران زندگی می کند، دستور دهند، سپاه مهدی منحل می شود.»


وی افزود:« مقتدی صدر و جنبش صدر از فرمان رهبران مذهبی اطاعت می کند.» علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، و حامد خفاف، سخنگوی آيت الله سيستانی، اظهار نظری در اين مورد نکرده اند.


  • «اگر آيت الله علی سيستانی مهمترين روحانی شيعه در عراق و آيت الله کاظم حسينی حائری که در ايران زندگی می کند، دستور دهند، سپاه مهدی منحل می شود.»
یکی از مشاوران مقتدی صدر

نخست وزير عراق در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی آمريکايی سی ان ان که روز دوشنبه پخش شد، گفته بود: در خصوص جلوگيری از شرکت جنبش هوادار صدر در انتخابات در صورت ادامه فعاليت شبه نظاميان سپاه مهدی، تصميم گيری شده است.


جنبش مقتدی صدر که هواداران زيادی در استان های جنوبی عراق و در بخش هايی از بغداد دارد در انتخابات پارلمان عراق در دسامبر ۲۰۰۵، موفق به کسب ۳۰ کرسی از ۲۷۵ کرسی پارلمان اين کشور شد.


تصميم دولت عراق می تواند موجب شود که جنبش مقتدی صدر از حضور در انتخابات شهرداری در اکتبر آينده باز بماند.


در همين حال، صلاح عبيدی، سخنگوی مقتدی صدر در شهر شيعه نشين نجف گفت:« ايده انحلال سپاه مهدی از ديرباز وجود داشته و ربطی به تهديد نخست وزير عراق ندارد.»


حازم نعيمی استاد علوم سياسی عراقی تبار نیز می گويد:«تصميم صدر موجب می شود که هوادارانش به او احترام بيشتری بگذارند چرا که فکر می کنند وی رهبری است که حاضر است خود را فدای امنيت هوادارانش کند.»


مقتدی صدر از مردم عراق خواسته تا روز چهارشنبه در اعتراض به حضور «نيروهای اشغالگر» در عراق دست به تظاهرات ميليونی در بغداد بزنند.


روز سه شنبه، ۲۵ مارس، درگيری های شديد بين نيروهای امنيتی عراق و شبه نظاميان مقتدی صدر در بصره آغاز شد و نخست وزير عراق هدف اين عمليات را پايان دادن به درگيری های شبه نظاميان اعلام کرد.


مقتدی صدر پنج روز پس از آغاز درگيری ها از نيروهای خود خواست تا به درگيری ها پايان دهند و با دولت همکاری کنند. شبه نظاميان هوادار وی بر خلاف درخواست دولت هنوز سلاح های خود را تحويل نداده اند.


XS
SM
MD
LG