لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

پيشنهاد ائتلافی جديد برای تحريم بيشتر ايران


گزارش فاينانشیال تايمز هشدار داده است که کشور های اروپایی با عدم تشديد تحريم ها عليه ايران احتمال بروز جنگ را افزايش می دهند.
گزارش فاينانشیال تايمز هشدار داده است که کشور های اروپایی با عدم تشديد تحريم ها عليه ايران احتمال بروز جنگ را افزايش می دهند.

روزنامه انگلیسی «فاينانشیال تايمز»، چاپ لندن، خبر از شکل گيری ائتلافی جديد برای اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران می دهد.


به نوشته این روزنامه معروف اقتصادی، آمريکا و متحدانش در حال بحث برای ایجاد يک «ائتلاف همفکر» هستند که بتواند بدون نياز به پشتيبانی سازمان ملل تحريم هايی را بر بخش های مالی و انرژی ايران اعمال کند.



روزنامه «فاینانشیال تايمز» می نویسد که دنيس راس، يکی از مشاوران سياست خارجی باراک اوباما، نامزد دموکرات ها برای رياست جمهوری آمريکا، در نوشتن آن سهيم بوده است.


در اين گزارش هشدار داده شده که «اروپايی ها با عدم تشديد تحريم ها عليه ايران تنها احتمال بروز جنگ را افزايش می دهند.»


در اين گزارش از تلاش های ديپلماتيک حمايت شده اما در عين حال خواستار اقدامات فوری نظامی برای برخورد با ايران نيز مطرح شده است،


يک ديپلمات اروپايی با اشاره به بحث هايی که در مورد حملات احتمالی اسرائيل عليه ايران می شود به «فاينانشیال تايمز» می گويد: از آغاز سال ۲۰۰۹ به بعد هر روز بيشتر و بيشتر در مورد احتمال حمله نظامی به ايران خواهيد شنيد.


به گفته اين ديپلمات غربی هر روز اجماع بيشتری پيرامون اين موضوع شکل می گيرد که ايران تا آخر سال ۲۰۰۹ مواد لازم برای تهيه بمب انمی را در اختيار خواهد داشت.


اين ديپلمات همچنین به این روزنامه انگلیسی می گويد: به واسطه اين نگرانی ها است که آمريکا و کشورهای اروپايی به دنبال آن هستند که به جای انجام اقدامی از طريق سازمان ملل، خود به عنوان کشورهای همفکر تحريم هايی را عليه بخش انرژی ايران اعمال کنند. اين کشورها در بحث های خود در مورد هدف قراردادن صادرات محصولات فنی و مهندسی برای پالايشگاه های ايران پيشنهادهايی را مطرح کرده اند.


«ايران در حدود يک سوم نيازهای نفتی خود را از طريق واردات تأمين می کند که امسال ارزشی برابر ۱۰ ميليارد دلار خواهد داشت.»
فاینانشیال تایمز

وی همچنین به این روزنامه می گويد: بعد از قطعنامه اخير شورای امنيت که محتوای جديدی در بر نداشت، کشورهای غربی به اين نتيجه رسيده اند که «اگر قرار به تصويب قطعنامه ديگری باشد اين قطعنامه فقط وقت گير بوده و حاصل چندانی نيز در بر نخواهد داشت.


يک ديپلمات ديگر غربی به این روزنامه می گويد: با توجه به مشکلاتی که در قطعنامه بعدی بر سر جلب رضايت چين و روسيه وجود دارد...عقيده ای ما بر آن است که بايد به يک «ائتلاف همفکر» سامان بدهيم. ظرفيت پالايشی ايران محدود است و از اين رو به واردات فرآورده های نفتی متکی است...بنابراين در حال حاضر مشغول مطالعه چگونگی هدف قراردادن سرمايه گذاری در صنايع پالايشی ايران هستيم.


این دیپلمات در گفت و گوی خود با این روزنامه انگلیسی می افزاید: شايد بتوانيم تا اوائل ماه نوامبر در مورد تحريم بخش های مالی و پولی نيز به توافق برسيم. تلاش خواهيم کرد سرمايه گذاری در پروژه های جديد نفتی ايران را متوقف کنيم، همچنين تحريم ها را به بخش استخراج و حمل و نقل نيز بسط دهيم.


روزنامه «فاينانشیال تایمز» در گزارش خود اضافه می کند که ايران در حدود يک سوم نيازهای نفتی خود را از طريق واردات تأمين می کند که امسال ارزشی برابر ۱۰ ميليارد دلار خواهد داشت.


گزارش «فايننشیال تايمز» اينگونه به پايان می رسد: اسرائيل همچنان از تلاش های سازمان ملل در تحريم ايران حمايت کرده اما بارها خواستار اقدامات سختگيرانه تری عليه ايران شده است. اين کشور در حال حاضر به دنبال راه حل های ديگری است اما امکان آن وجود دارد که در نهايت دست به اقدام نظامی عليه تأسيسات اتمی ايران بزند.


XS
SM
MD
LG