لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

تحريم های جديد فعاليت کشتيرانی ايران را به شدت محدود کرده است


روزنامه آمريکايی واشينگتن پست می نويسد تحت تاثير تحريم های جديد سازمان ملل متحد و دولت آمريکا عليه ايران، شرکت های بين المللی بيمه پوشش خطوط کشتيرانی جمهوری اسلامی را متوقف کرده و به اين خاطر توانايی ايران برای حمل و نقل بسياری از کالاهای مهم به شدت محدود شده است.

تحريم های اخير و به خصوص مجازات های آمريکا در مورد شرکت هايی که به ايران بنزين می فروشند باعث شده است که بنادر و شرکت های فعال در زمينه حمل و نقل دريايی در مناسبات خود با ايران تجديد نظر کنند. نمايندگان شرکت های بين المللی بيمه می گويد که در هفته های اخير تعداد زيادی از کشتی های ايرانی که نفت خام، تجهيزات صنعتی و ساير محصولات را حمل می کنند نتوانسته اند پوشش بيمه مورد نياز خود را تامين کنند.

به نوشته اين روزنامه، محمد رونقی معاون شرکت « سی پارس » يک شرکت ايرانی که خدمات حمل و نقل دريايی برای بازار بين المللی ارائه می دهد به واشنگتن پست گفت :« به خاطر تحريم های اخير کشتی های ايران در سراسر جهان با مشکل بيمه روبرو هستند. اگر آنها پوشش بيمه برای تصادفات و خسارات احتمالی را نداشته باشند هيچ بندری در جهان آنها را نخواهد پذيرفت.»

واشينگتن پست می افزايد شرکت بزرگ و بين المللی بيمه لويدز در ماه جاری اعلام کرد که محموله های بنزين برای ايران را بيمه نخواهد کرد. يک سخنگوی شرکت لويدز گفت که بازار آمريکا برای اين شرکت بسيار مهم است و به همين خاطر محموله های بنزين به مقصد ايران را بيمه نخواهد کرد. احتمال می رود که شرکت های بيمه ديگر نيز از اين تصميم شرکت لويدز تبعيت کنند.

واشينگتن پست می گويد که دولت های هند و روسيه تصميم دارند به معاملات قانونی خود با ايران ادامه دهند و اين موضوع باعث اميدواری دولت ايران شده که شايد برخی از کشورها بيمه ای را که خود ايران ارائه می دهد به جای شرکت های بين المللی بپذيرند.
محمد حسين دايمار مديرعامل کشتيرانی جمهوری اسلامی ايارن که حدود ۱۶۰ کشتی در ناوگان خود دارد گفته است :«تحريم ها تاثير چندانی روی فعاليت ما نداشته. در جهان بندرهای فراوانی هست. ما به کشورهايی خواهيم رفت که خواستار معامله با ايران هستند.»

منافع اقتصادی

واشينگتن پست در ادامه می افزايد خطوط کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران که چهار سال پيش خصوصی شده و يکی از اهداف مشخص مجازات های مندرج در تحريم های بين المللی اخير است در هفته های اخير برای تامين بيمه ناوگان خود به شرکت های بيمه بين المللی مراجعه کرده است. يک سخنگوی شرکت بيمه هلند که خواست نام وی فاش نشود می گويد بسياری از شرکت های بين المللی از جمله شرکت بيمه هلند به خاطر مناسبات اقتصادی خود با بازار آمريکا حاضر نيستند با کشتيرانی ايران معامله کنند.

تحريم های اخير در عين حال باعث شده که برخی از شرکت های سوخت و انرژی در اروپا و خاورميانه از دادن سوخت به هواپيماهای ايرانی امتناع کنند. محمد جلالی يکی از مديران خطوط هوايی ايران در شهر آمستردام با اشاره به جمعيت ۴ ميليونی ايرانيان ساکن خارج می گويد اين گونه اقدامات به مردم ايران ضربه می زند و نه به حکومت.

به نوشته واشينگتن پست در هفته های اخير شرکت بريتيش پتروليوم تحت تاثير تحريم های جديد قرارداد تامين سوخت برای هواپيماهای ايرانی در آلمان را فسخ کرده است. حتی موسسه آمريکايی که امتحانات زبان انگليسی را در ايران انجام می دهد برگزاری امتحان تافل را در ايران متوقف کرده است چون براساس تحريم های اخير اين موسسه نمی تواند از جمهوری اسلامی پول دريافت کند. اين اقدام می تواند برای جوانان ايرانی که در پی تحصيل در خارج هستند مشکلات فراوانی ايجاد کند.

اين روزنامه يادآوری می کند که براساس تحريم های اخير سازمان ملل متحد از کشورهای عضو خواسته شده که از بيمه کشتی های ايرانی که ممکن است حامل تجهيزات نظامی و تسليحات باشند خودداری کرده و در مورد فعاليت های ايران برای تاسيس شرکت های پوششی مرتبط باحمل و نقل دريايی آن کشور به سازمان ملل متحد گزارش دهند.

کنگره آمريکا نيز در ماه جاری با تصويب لايحه ای شرکت های فروشنده بنزين و محصولات نفتی پالايش شده به ايران را هدف مجازات های خود قرار داد. هر چند ايران جزو بزرگترين کشورهای صاحب نفت است ولی به دليل ضعف امکانات پالايشگاهی ناگزير است بنزين مورد نياز خود را از خارج وارد کند.

مجلس ايران در يک اقدام تلافی جويانه روز سه شنبه مقرراتی را تصويب کرد که براساس آن کشتی های متعلق به کشورهايی که کشتی های ايرانی را بازرسی کنند از اين به بعد د رجريم دريايی ايران متوقف و بازرسی خواهند شد. مقامات ايرانی اعلام کرده اند که اين توقف و بازرسی ها در تنگه هرمز انجام خواهد شد.

واشينگتن پست می افزايد که تحريم های يکجانبه دولت آمريکا عليه ايران موجب خشم برخی از کشورها از جمله روسيه ، چين و هند شده است آنها می گويند دولت آمريکا حق ندارد به شکل يک جانبه شرکت های خارجی را مورد تحريم و مجازات قرار دهد. وزير انرژی روسيه در ملاقات اخير خود با وزير نفت ايران در مسکو گفت که اين کشور قصد ندارد از تحريم های يکجانبه دولت آمريکا تبعيت کند.

با اين همه به گفته کارشناسان از اين پس کشتی های خارجی که به مقصد بنادر ايران حرکت می کنند ممکن است با مشکلات زيادی روبرو شوند. حمل و نقل دريايی به خدمات گوناگونی مثل کرايه کشتی، کرايه بار، شرکت های واسطه و انبارداری وابسته است.

به گفته يک منبع در شرکت بيمه هلند ، طبق مقررات و تحريم های جديد تمام اين شرکت ها در مقابل محموله ای که هر کشتی حمل می کند مسئوليت خواهند داشت. اين موسسات همه بايد با ارائه مدارک کافی نشان دهند که محموله هاغيرقانونی نيستند و حقيقت اين است که انجام يک چنين کارهای اداری برای شرکت های حمل و نقل دردسر و گرفتاری های اضافی توليد می کند و کسی تمايل به انجام آن ندارد.

واشینگتن پست می افزايد که شرکت های حمل و نقل خصوصی در ايران از اين وضعيت نگران هستند. در سالهای اخير واردات بسياری از کالاها به ايران افزايش يافته و شرکت های حمل و نقل خصوصی نيز در زمينه واردات به ايران فعال بوده اند. مدير يک موسسه حمل و نقل خصوصی در تهران می گويد:« در نبود کشتی و با توجه به عدم همکاری بسياری از شرکت های بيمه و حمل و نقل کار واردات بسيار دشوار خواهد شد. در اقتصاد يکپارچه جهانی فرار از تحريم کار بسيار دشواری است.»

در آينده نزديک محدوديت های بيشتر عليه حمل و نقل دريايی اين اعمال خواهد شد. اتحاديه اروپا قرار است در چند روز آينده تحريم های جداگانه خود عليه ايران را تصويب کند همزمان شرکت های بيمه دولتی ايران با طرح پيشنهاد بيمه يک ميليارد دلاری برای کشتی های حامل محموله به مقصد ايران سعی کردند به نگرانی و عدم تمايل شرکت های بيمه بين المللی پاسخ دهند. اما آنطور که کارشناسان بيمه و حمل ونقل دريايی می گويند يک چنين پيشنهادات و ارقامی کارساز نخواهد بود.
XS
SM
MD
LG