لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۳

سرکوزی خواستار تحریم بیشتر ایران شد


سرکوزی:«جنگ و تسلیم دو واژه ای هستند که به لغتنامه من تعلق ندارند.»
سرکوزی:«جنگ و تسلیم دو واژه ای هستند که به لغتنامه من تعلق ندارند.»

نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز دوشنبه هشتم اکتبر، پيش از سفرش به مسکو، در مصاحبه ای با يک روزنامه روسی اعلام کرد که فرانسه خواستار تحريم بيشتر ايران است.


آقای سرکوزی به روزنامه «روسيسکايا گازتا» چاپ روسيه گفت که تحريم ها موجب شده که تهران در مورد برنامه هسته ای خود نرمش بيشتری نشان دهد.


رييس جمهوری فرانسه که قرار است در روزهای سه شنبه و چهارشنبه با ولادمير پوتين، رييس جمهوری روسيه ديدار و گفت و گو کند، افزود: «جنگ و تسلیم دو واژه ای هستند که به لغتنامه من تعلق ندارند. بايد در مقابل ايران مسئولانه عمل کرد.»


آقای سرکوزی گفت که افزايش تحريم ها موجب می شود ايران راه منطقی را انتخاب کند اما اگر ايران مسئولانه عمل کند بايد با اين کشور گفت و گو کرد.


وی در مورد تاثیر تحریم ها گفت: «تحريم ها عليه ايران، موجب شده این کشور با شفافيت بيشتری عمل کند. اين ثابت می کند که تحريم ها رژيم ايران را به فکر انداخته است.»


سرکوزی:«تحريم ها عليه ايران، موجب شده این کشور با شفافيت بيشتری عمل کند. اين ثابت می کند که تحريم ها رژيم ايران را به فکر انداخته است.»

آقای سرکوزی با اشاره به برنامه هسته ای ايران گفت: «وی در مورد مسايل جدی هرگز حاضر نيست مصالحه کند.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، احتمالا ايران يکی از مسايل اصلی مذاکرات بين ولادمير پوتين و نيکلا سرکوزی خواهد بود.


بر خلاف فرانسه، کشور روسیه مخالف تحریم بیشتر ایران است.


آقای سرکوزی در مصاحبه خود به اهميت رابطه بين اروپا و روسيه اشاره کرد و گفت: «دنيا می تواند از رابطه نزديک اروپا و روسيه سود ببرد، به ويژه در زمينه مسايل امنيتی و دفاعی.»


مخالفت اتریش با درخواست فرانسه


سخنان نيکلا سرکوزی در حالی بيان می شود که اورسولا پلاسنيک، وزير امور خارجه اتريش، با درخواست فرانسه برای اعمال تحريم های تازه عليه ايران، خارج از چارچوب شورای امنيت، مخالفت کرده است.


وزیر امور خارجه اتریش در این مورد گفت که تحريم ها عليه ايران فقط بر اساس قطعنامه های شورای امنيت معنی و مفهوم دارد.


وزیر امور خارجه اتریش که کشورش قرار دادهای مهمی در زمينه نفت و گاز با ايران امضا کرده افزود: «اتريش در مورد ايران تغيير موضع نمی دهد. ولی ايران بايد متوجه شود که دنيا مصمم است که آنها را از دستيابی به بمب اتمی باز دارد.»


برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، چندی پيش با نوشتن نامه ای از اتحاديه اروپا خواسته بود که تحريم های بيشتری را عليه ايران، خارج از چار چوب شورای امنيت به اجرا بگذارد. پيش از اظهار نظرات وزير امور خارجه اتريش، ايتاليا نیز با پیشنهاد فرانسه مخالفت کرده بود.


کشورهای غربی و بسياری از کشورهای جهان ايران را متهم می کنند که برنامه هسته ای ايران برای ساختن بمب اتمی است. ايران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آميز و برای توليد برق اعلام کرده است.


XS
SM
MD
LG