لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

مذاکرات سرکوزی با رهبران روسیه درباره گرجستان


نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه همراه با دمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه. (عکس: AFP)
نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه همراه با دمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه. (عکس: AFP)

نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز دوشنبه، همراه با برخی از رهبران اتحاديه اروپا برای بحث پيرامون بحران گرجستان به مسکو سفر کرد.


اجرای کامل توافقنامه آتش بس، که يک ماه پيش به امضای روسيه و گرجستان رسيد، مسئله اصلی گفت و گوهای نيکلا سرکوزی با دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه را تشکيل می دهد.


درباره اهداف اين سفر، خوزه مانوئل باروسو، ریيس کميسيون اتحاديه اروپا، که رييس جمهوری فرانسه را همراهی می کند، پيش از ترک بروکسل به خبرنگاران گفت: «پيام ما به روسيه روشن است. از طريق ديپلماسی و گفت و گوست که روسيه می تواند از منافع مشروعش دفاع کند. ما علاقمنديم روابط سازنده ای با روسيه داشته باشيم.»


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز در اين سفر آقای سرکوزی را همراهی کرده است.


ارتش روسيه ماه گذشته در پی يورش نيروهای دولتی گرجستان به منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی، وارد اين منطقه شدند و نيروهای گرجستان را عقب زدند.


روسيه پس از آن استقلال این دو منطقه را به رسميت شناخت. در حال حاضر به غير از روسيه تنها نيکاراگوئه استقلال اين دو منطقه را به رسميت شناخته است.


  • «پيام ما به روسيه روشن است. از طريق ديپلماسی و گفت و گوست که روسيه می تواند از منافع مشروعش دفاع کند. ما علاقمنديم روابط سازنده ای با روسيه داشته باشيم.»
ریيس کميسيون اتحاديه اروپا

غرب که با اقدام روسيه در به رسميت شناختن استقلال اوستيای جنوبی وابخازيا مخالف است، روسيه را متهم می کند که در اجرای توافقنامه آتش بس و بازگرداندن نيروهايش به مواضع پيش از حمله به گرجستان کوتاهی کرده است.


اتحاديه اروپا اعلام کرده است که اتخاذ هر گونه تصميمی عليه مسکو به مذاکرات روز دوشنبه نيکلا سرکوزی با دميتری مدوديف بستگی خواهد داشت.


اتحاديه اروپا خواستار فرستادن صدها ناظر به گرجستان شده ولی روسيه چنين امری را غير ممکن و غير ضروری دانسته است.


وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرده است که در حال حاضر سازمان ملل متحد و سازمان همکاری و امنيت اروپا در اين منطقه حضور دارند و نيازی به ناظران اتحاديه اروپا نيست.


رييس جمهوری فرانسه در اجلاس سران اتحاديه اروپا در بروکسل هفته گذشته اعلام کرد که «روسيه دو انتخاب بيشتر ندارد، يا با اروپا همکاری کند و يا منزوی شود.»


متيو چنس، از خبرنگاران ارشد شبکه تلویزیونی «سی ان ان» می گويد: «اتحاديه اروپا نمی تواند فشار زيادی به روسيه وارد کند چرا که ۳۰ درصد از نفت و ۴۰ درصد از گاز خود را از روسيه وارد می کند.»


رييس جمهوری فرانسه پس از گفت و گو با رهبران کرملين، برای ديدار و گفت و گو با ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، به تفليس می رود.


در همين حال گرجستان به ديوان لاهه در مورد پاکسازی قومی روسيه در اين کشور شکايت کرده است.


وزير دادگستری گرجستان، روز دوشنبه به بخش گرجی راديو اروپای آزاد / راديو آزادی گفت:«موضوع شکايت، اثبات اين است که روسيه از اوايل دهه ۱۹۹۰ ميلادی تاکنون اقدام به پاکسازی قومی در ابخازيا و اوستيای جنوبی کرده است.»


گرجستان انتظار دارد ديوان داوری بين المللی از روسيه بخواهد که دست از اعمال خشونت آميز بردارد. احکام ديوان داوری بين المللی لاهه الزام قانونی به همراه ندارد.


XS
SM
MD
LG