لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

ماهواره مشترک ايران، چين و تايلند به فضا پرتاب شد


نخستين ماهواره تجارتی ايران در سال ۲۰۰۵ با يک موشک روسی به فضا پرتاب شد.(عکس: فارس)
نخستين ماهواره تجارتی ايران در سال ۲۰۰۵ با يک موشک روسی به فضا پرتاب شد.(عکس: فارس)

محمد سليمانی، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات ايران، اعلام کرد که ماهواره مشترک ايران، چين و تايلند روز يکشنبه با يک موشک چينی به فضا پرتاب شده است.


تلويزيون دولتی ايران اعلام کرد، عمليات پرتاب اين ماهواره که از چين به فضا پرتاب شد، با موفقيت انجام شده است.


وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات ايران در مورد عملکرد این ماهواره گفت: ازعکس هايی که اين ماهواره به زمين مخابره می کند، برای مقابله با حوادث طبيعی استفاده خواهد شد، چرا که چين، ايران و کشورهای منطقه با بلايای طبيعی مواجه هستند.


آقای سليمانی در گفت و گو با خبرگزاری «فارس» افزود: اين ماهواره سنجش از راه دور در مالکيت سه کشور ايران، چين و تايلند قرار دارد و هر سه کشور می توانند به طور کامل از اطلاعات اين ماهواره متوسط استفاده کنند.


وی در مورد نقش متخصصين ايرانی در اين پروژه گفت: طراحی سه بخش اين ماهواره چون تله متريک، انتقال ديتا و ttnc بر عهده متخصصان ايرانی بوده است.


اين خبر در حالی اعلام می شود که مقام های ايرانی، روز ۱۷ اوت اعلام کردند که برای نخستين بار يک موشک ساخت ايران که برای حمل ماهواره از آن استفاده می شود به فضا پرتاب شده است.


مقام های ایران در ابتدا اعلام کردند که این موشک، یک ماهواره علمی را به فضا برده است ولی بعد این خبر را تکذیب کرده و اعلام کردند که تنها یک موشک ماهواره بر پرتاب شده است.


با این حال، مقام های وزارت دفاع و نيروهای مسلح آمريکا گفته اند که در مجموع، پرتاب موشک حامل ماهواره ايران با شکست مواجه شده است.


به گفته اين مقام ها، اين موشک از مسير خود خارج و در نتيجه، بخش فوقانی و دماغه آن منفجر شده است.


روزنامه آمريکايی «نيويورک تايمز» در اين مورد نوشت: با وجود شکست کلی برنامه شليک اين موشک، نفس اجرای آن می تواند نشانه ای از افزايش دانش و امکانات موشکی ايران باشد و بنابراين از ديد مقام های آمريکايی، عامل نگران کننده ای در مورد توانايی تسليحاتی ايران است.


کارشناسان غربی می گویند، به طور کلی، موشکی که قادر به حمل ماهواره به فضا باشد، می تواند کلاهک هسته ای نيز حمل کند و اعلام خبر شليک موشک اخير به سوء ظن و نگرانی ها در مورد صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای حکومت ايران برانگیخته است.


این در حالی است که مقام های ايرانی بارها هدف فعاليت های هسته ای این کشور را صلح آميز می دانند.


نخستين ماهواره تجارتی ايران در سال ۲۰۰۵ با يک موشک روسی به فضا پرتاب شد.


XS
SM
MD
LG