لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

«پرسپولیس» ساتراپی جایزه ویژه داوران کن را برد


ساتراپی: اين جايزه را به همه ايرانيان تقديم می کنم.
ساتراپی: اين جايزه را به همه ايرانيان تقديم می کنم.

انيميشن «پرسپوليس» ساخته مشترک مرجان ساتراپی و همکاری ونسان پارونو روز يکشنبه جایزه ويژه هیات داوران شصتمين دوره جشنواره کن را از آن خود کرد.


انيمشن پرسپوليس بر مبنای کميک استريپی به همين نام ساخته شده است. داستان از دوران بچگی نويسنده که متولد شهر رشت است شروع می شود. در بخش های نخستين کتاب، داستان انقلاب و تغييرات سياسی و اجتماعی ناشی از آن و جنگ هشت ساله ايران و عراق، از ديدگاه «مرجان کودک» بازگو می شود.


مرجان ساتراپی پس از دريافت جايزه به خبرنگار روزنامه فرانسوی زبان « لو سار» می گويد:«اگر مردم بيايند و اين فيلم را بينند و بگويند آنها (ايرانی ها) هم مانند ما انسان هستند فيلم موفق بوده است.»


اگر مردم بيايند و اين فيلم را بينند و بگويند آنها (ايرانی ها) هم مانند ما انسان هستند فيلم موفق بوده است.
مرجان ساتراپی

وی افزود: زمانی که ما به مردم به عنوان انسان نگاه نکنيم می توانيم بمب بر سرشان بريزيم و هيچ اتفاقی نيافتد. هر روز صدها نفر در عراق کشته می شوند و حتی يک دقيقه سکوت به ياد آنها رعايت نکرديم.


مرجان ساتراپی، پس از اعلام رای داوران برای فيلم پرسپوليس گفت: «اين جايزه را به همه ايرانيان تقديم می کنم.»


در روزهای گذشته، نمايش فیلم «پرسپوليس» در فستيوال کن با اعتراضات معاونت سينمايی وزارت ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی و بنياد فارابی همراه بود.


وزارت ارشاد در بيانیه ای اعلام کرد که «مديريت امور بين الملل بنياد سينمايی فارابی که مسئوليت حمايت از بين الملل سينمای ايران را عهده دار است، يک ماه پيش، پس از اطلاع از انتخاب فيلم انيميشن «پرسپوليس» در جشنواره فيلم کن ، مراتب اعتراض شديد مديريت سينمای کشور در خصوص انتخاب و نمايش اين فيلم در جشنواره مذکور را به صورت کتبی با امضای مديرعامل بنياد سينمايی فارابی به رايزن فرهنگی دولت فرانسه در ايران منعکس نموده است».


خانم ساتراپی در واکنش به اظهارات مقام های رسمی ايران عليه «پرسپوليس» گفته است که «پرسپوليس يک فيلم سياسی نيست، بلکه فيلمی جهانی است و روايت هايی را بيان می کند که هر روز در نقطه ای از دنيا اتفاق می افتد.»


فيلم پرسپوليس در فرانسه ساخته شده و در آمريکا نيز از طريق « استيون اسپيلبرگ» و همکار ديرينه اش «کاترين کندی» توزيع خواهد شد.


از سوی دیگر، فيلم «چهار ماه، سه هفته و دو روز» از رومانی برنده نخل طلا شصتمین جشنواره کن شد.


XS
SM
MD
LG