لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

«تلاش عربستان برای ممانعت از همکاری های روسيه با ايران»


کومرسانت: « پادشاه عربستان سعودی، مسکو را نصيحت کرد که همکاری با تهران کنار بگذارد.»
کومرسانت: « پادشاه عربستان سعودی، مسکو را نصيحت کرد که همکاری با تهران کنار بگذارد.»

خبرگزاری رویترز به نقل قول از روزنامه اقتصادی کومرسانت، چاپ مسکو، گزارش می دهد که «عربستان سعودی به منظور ممانعت از همکاری نظامی روسيه با ايران، به مسکو پيشنهاد يک معامله بزرگ تسليحاتی داده است.»


کومرسانت روز سه شنبه اين خبر را به نقل از آنچه که منابع ديپلماتيک توصيف کرد، عنوان کرد. کرملين و سفارت عربستان سعودی در مسکو از اظهار نظر در اين زمينه خودداری کرده اند.


شاهزاده بندر بن سلطان، رييس شورای امنيت ملی عربستان سعودی و سفير سابق اين کشور در واشینگتن، روز دوشنبه، ۱۴ ژوييه، در مسکو با دميتری مدوديف، رييس جمهوری، و ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، ديدار کرد. محور اصلی اين مذاکرات، گسترش همکاری های دوجانبه اعلام شد.


بر اساس اين گزارش، دميتری پسکوف، دبير مطبوعاتی نخست وزير روسيه، به کومرسانت گفته است که در جريان ديدار با شاهزاده بندر بن سلطان، سرگی ايوانوف، معاون نخست وزير در امور مجتمع های صنايع دفاعی، و آناتولی ايساکين، رييس شرکت «روس آبارون اکسپورت» نيز حضور داشته اند.


کومرسانت نوشت: «وزير امور خارجه عربستان سعودی، شاهزاده سعودالفيصل، در سفری به مسکو در ماه فوريه پيشنهاد کرد که روسيه از همکاری با ايران خودداری کند.»


«وزير امور خارجه عربستان سعودی، شاهزاده سعودالفيصل، در سفری به مسکو در ماه فوريه پيشنهاد کرد که روسيه از همکاری با ايران خودداری کند.»
روزنامه اقتصادی کومرسانت

به نوشته اين روزنامه، پيشنهاد مزبور به نام ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، مطرح شده است.


کومرسانت می افزاید: « پادشاه عربستان سعودی، مسکو را نصيحت کرد که همکاری با تهران کنار بگذارد و در مقابل، قول امضای قراردادهای اغواکننده ای را به مقام های روسيه داد.»


در اين خصوص، خبرگزاری ريانووستی روسيه به نقل از کومرسانت نوشت: «پيشنهادهای رياض شامل خريد حدود ۱۰۰ دستگاه خودرو زرهی «بی ام پی-۳» به ارزش در حدود ۲۰۰ ميليون دلار، حدود ۱۵۰ دستگاه تانک «تی-۹۰ اس» به ارزش ۶۰۰ ميليون دلار و ۱۶۰ فروند هليکوپتر مدل های «می-۱۷»، «می-۳۵» و «می-۲۶» به ارزش در حدود ۱.۶ ميليارد دلار بوده است.»


بر اساس اين گزارش، شاهزاده بندر در ديدار خود با رييس جمهوری و نخست وزير روسيه، دوباره اين موضوع را مطرح کرده است.


عربستان سعودی، بزرگترين توليدکننده نفت در جهان و متحد نزديک آمريکا، نگران توانايی های نظامی ايران است و در نگرانی غرب از آنچه که تلاش تهران برای توليد بمب هسته ای خوانده می شود، سهيم است.


ايران اتهام تلاش برای توليد بمب هسته ای را رد می کند و می گويد که برنامه هسته ای این کشور صلح آميز است.


روسيه نيز که درصدد توسعه مناسباتش با ايران بوده است، می گويد هيچ مدرکی در اين مورد که ايران می خواهد سلاح هسته ای توليد کند، وجود ندارد، اما مسکو نگران است که درگيری در منطقه به بی ثباتی در نزديکی مرزهای جنوبی اش منجر شود.


مسکو به تهران در ساخت نخستين نيروگاه اتمی ايران در بوشهر کمک می کند. در اين ميان، روسيه درصدد گسترش مناسبات خود با ديگر کشورهای خاورميانه و توسعه نفوذش در اين منطقه بوده است.


در اين ارتباط، می توان به سفر ولاديمير پوتين در زمان رياست جمهوری اش به عربستان سعودی اشاره کرد که نخستين سفر يک رهبر روسيه به آن کشور به حساب می آيد. پيش از آن و در سال ۲۰۰۳ ميلادی، ملک عبدالله، وليعهد وقت عربستان سعودی، از مسکو ديدار کرده بود.


XS
SM
MD
LG