لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

عربستان خواهان پایبندی ایران به معاهده «ان پی تی» شد


امير سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان
امير سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان
امير سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان، خواهان پايبندی جمهوری اسلامی ايران به معاهده «ان پی تی» (پيمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای) شد و تاکيد کرد که عربستان و آمريکا در رصد کردن فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی ايران، «همکاری تنگاتنگی» دارند.

امير سعود الفيصل که به آمريکا سفر کرده، شامگاه جمعه در نشست خبری مشترک با همتای آمريکائی خود هيلاری کلينتون گفت يکی از هدفهای همکاری نزديک عربستان و آمريکا، همآهنگی برای متعهد شدن ايران به پيمان ان پی تی است.

امير سعود الفيصل با تاکيد بر همکاري های راهبردی ميان عربستان و آمريکا و مذاکرات استراتژيک دراين باره که از سال ۲۰۰۵ آغاز شده، گفت: «هدف اين مذاکرات، نهادينه کردن مناسبات رياض- واشينگتن است.»

وزير خارجه عربستان سعودی گفت: «هر دوی ما از نزديک با هم همکاری داريم تا موجب پيشرفت صلح ميان اسرائيلی ها وفلسطينی ها شويم، به آشتی و ثبات اوضاع در لبنان برسيم، موج شويم که پاکستان و افغانستان به ثبات برسند و با تروريسم نبرد کنند، و هر دوی ما همکاری می کنيم تا ايران به تعهدات خود در ان پی تی پايبند باشند.»

امير سعود الفيصل دراين نشست خبری تاکيد کرد که «آمريکا و عربستان با ليستی طولانی از چالش های مشترک روبرو هستند اما فرصت های مشترک نيز در برابر خود دارند و منافع عربستان و آمريکا ايجاد همآهنگی را می طلبد.»

وزير خارجه عربستان تاکيد کرد بحث هائی که وی در مذاکرات جمعه خود با همتای آمريکائی اش داشته «از صراحت کلام و صداقت» برخوردار بوده، که وی آنرا نشانه «بلوغ» در روابط ميان دوستان ناميد.

عربستان در سال های اخير عليه برنامه های هسته ای ايران موضع گرفته، و هر از گاهی نيز پيشنهادهائی را مطرح کرده است.

وزير خارجه عربستان از جمله در نوامبر ۲۰۰۷ گفت می توان يک کنسرسيوم در منطقه برای غنی سازی اورانيوم برپا کرد که ايران می تواند مشتری آن باشد و خود از غنی کردن مستقل اورانيوم، که موجب ترديدهای زيادی در جامعه بين المللی نسبت به نيات واقعی برنامه های اتمی ايران شده، دست بردارد.

آن پيشنهاد عربستان با خشم ايران روبرو شد، و از جمله کاظم جلالی سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی اين پيشنهاد شاهزاده سعود الفيصل را محکوم کرد.

صريح ترين نگرانی عربستان از عواقب برنامه های اتمی ايران در مصاحبه ملک عبدالله پادشاه عربستان با يک نشريه آلمانی بيان شد. درنيمه پائيز ۲۰۰۷، ملک عبدالله به روزنامه فرانکفورتر آلگمانيه گفت «ايران از مقابله با غرب بر سر برنامه اتمی اش خودداری کند» ولی تاکيد کرد که بايد راه حلی بدست آيد که به ايران امکان دهد تا برای مقاصد صلح جويانه از انرژی اتمی استفاده کند.

امير نشين های خليج فارس و کشورهای عربی مهم ديگر ماه دسامبر گذشته در نشستی با نمايندگان کشورهای عضو دائم شورای امنيت و آلمان (گروه ۱+۵) در نيويورک در باره برنامه هسته ای ايران شرکت کردند.

در نشست سوم مارس وزيران خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب در قاهره نيز، امير سعود الفيصل گفت «اعراب بايد برای مقابله با چالش های ناشی از ايران وحدت ديدگاه داشته باشند»، و تاکيد کرد که «حل مشکلات در ميان اعراب به اتخاذ موضعی واحد در قبال جايگاه ايران در امنيت منطقه و برنامه اتمی آن بستگی دارد.»

کشورهای عرب آمادگی آمريکا در قبال مذاکرات با ايران را با طيب خاطر نپذيرفته اند.

روزنامه انگليسی ساندی تايمز ماه گذشته، پنجم ژوئيه، مدعی شد که «اسرائيل برای حمله احتمالی خود به تاسيسات اتمی ايران، از آسمان عربستان خواهد گذشت و موافقت سعودی ها بدست آمده... زيرا عربستان بيش از اسرائيل از تجهيز ايران به سلاح اتمی نگران است.»

اما اين گزارش همان روز از سوی دفتر نخست وزيری اسرائيل رد شد.
XS
SM
MD
LG