لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

ولیعهد جدید عربستان: نیازی به تفاهم با ایران در امور حج نیست


 نايف بن عبدالعزيز، ولیعهد جدید عربستان.
نايف بن عبدالعزيز، ولیعهد جدید عربستان.

نايف بن عبدالعزيز، وليعهد جديد و وزير کشور عربستان سعودی روز سه شنبه گفت که عربستان به تفاهم ويژ ه ای با ايران در مورد مراسم حج دست نيافته است چرا که احتياجی به آن نيست.

وی در پاسخ به پرسشی که آيا عربستان پس از «توطئه ترور» سفير اين کشور در واشينگتن به تفاهم با ايران برای برگزاری زائران ايرانی در مراسم حج دست يافته، گفت : «احتياجی به آن نيست. ايرانی ها هميشه به مراسم حج احترام گذاشته اند.»

وی افزود: «کشورش از تمام ابزارها برای برگزاری صلح آميز مراسم حج که پايان اين هفته آغاز می شود، استفاده می کند.»

ایالات متحده، ماه گذشته اعلام کرد که دو شهروند ایرانی به نام‌های منصور ارباب سیر و غلام شکوری قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، عادل الجبیر سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند. ادعایی که به شدت از سوی تهران رد شد.

مقام های قضایی آمریکا، برخی از «عناصر» حکومت جمهوری اسلامی را به دست داشتن در توطئه دو ایرانی برای کشتن سفیر عربستان در واشینگتن و انفجار در سفارتخانه‌های عربستان و اسرائیل متهم کردند.

عربستان، در این مورد گفته است که کشورش در قبال این توطئه «پاسخی حساب‌شده» خواهد داد و از شورای امنیت خواسته است تا این پرونده را مورد رسیدگی قرار دهد.

ایران روز سه شنبه اعلام کرد که درباره اتهام دست داشتن حکومت جمهوری اسلامی در «طرح توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن» به طور رسمی به آمریکا اعتراض کرده و خواهان پوزش و پرداخت غرامت از سوی آمریکا است.

وليعهد عربستان گفته است که «ما تمام امکانات در اختيار خود را بسيج می کنيم تا به يک زائر يا يک گروه زائران آسيبی نرسد.»

حدود ۹۷ هزار زائر ايرانی هم اکنون در شهرهای مکه و مدينه مستقر شده اند. علی قاضی عسگر، نماينده آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در امور حج و زیارت، ابراز اميدواری کرده است که حج امسال در «فضايی روحانی و آرام» برگزار شود.

در سال های گذشته نيروهای امنيتی عربستان بارها با زائران ايرانی که شعارهای سياسی از جمله مرگ بر آمریکا می دادند درگير شده اند.

در سال ۱۳۶۶ و در جریان یکی از این درگیری ها ۲۷۵ زائر ايرانی جان باختند.

بيش از يک ميليون و ۵۰۰ هزار زائر از سراسر جهان در مراسم حج امسال شرکت می کنند.

XS
SM
MD
LG