لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

عفو بین الملل خواستار آزادی شادی صدر شد


شادی صدر
شادی صدر
سازمان عفو بين الملل خواستار آزادی فوری شادی صدر، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان شد که در مسير شرکت در نماز جمعه تهران در ۲۶ تيرماه توسط عوامل لباس شخصی مورد حمله قرار گرفت و بازداشت شد.

در بیانیه عفو بین الملل آمده است که خانم صدر را به زور به سمت خودرویی برده‌اند، به طوری که مانتو و روسری وی از تنش کنده شده است. وی همچنین با باتوم مورد حمله قرار گرفته است.

ملکوم اسمارت مدير بخش خاورميانه و آفريقای شمالی اين نهاد مدافع حقوق بشر با اشاره به دستگيری خانم صدر گفت که اين عملی خودسرانه و خشونت آميز بود و هيچ توضيحی در مورد علت دستگيری شادی صدر داده نشده است.

وی افزود: « حتی کسانی که خانم صدر را بازداشت کردند کارت هويت خود را نيز نشان ندادند.»

پیشتر، حسین نیلچیان، همسر شادی صدر، در گفت‌وگو با رادیوفردا ضمن تأیید این خبر گفت که یکی از همراهان خانم صدر به صورت تلفنی به وی خبر داده است که این وکیل دادگستری بازداشت و به وسیله یک خودروی پژو [به محلی نامعلوم] انتقال یافته است.

آقای نیلچیان همچنین در این زمینه گفت که در مورد محل انتقال خانم صدر چیزی اعلام نشده، اما حدس وی این است که خانم صدر را به زندان اوین منتقل کرده‌اند.

آقای نیلچیان در توضیح این ماجرا گفت که عواملی که به بازداشت خانم صدر اقدام کرده‌اند ظاهراً احضاریه یا حکمی به همراه نداشته‌اند. وی گفت که این عوامل لباس شخصی بوده‌اند.

وی افزود که در محلی که خانم صدر و همراهانش حضور داشته‌اند درگیری خاصی رخ نداده و خانم صدر در حالی بازداشت شده است که در حال حرکت به سمت محل برگزاری نماز جمعه بوده است.

آقای نیلچیان اضافه کرد که در این اتفاق تنها خانم صدر بازداشت شده و دیگر همراهان وی جلب نشده‌اند.

بازداشت خانم صدر در حالی صورت گرفته است که در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، شماری از روزنامه‌نگاران و وکلای دادگستری بازداشت شده‌اند و تاکنون از اتهامات این افراد و نیز احتمال آزادی آنان اطلاعی در دست نیست.

این تعداد تنها بخشی از صدها معترض و فعال سیاسی و اجتماعی هستند که در واکنش به اعتراض‌های اخیر به نتایج انتخابات ریاست جمهوری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG