لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

آمریکا هر گونه نقشی در ربودن شرفی را رد کرد


وی در تهران مورد استقبال منوچهر متکی، وزیر امور خارجه قرار گرفت.
وی در تهران مورد استقبال منوچهر متکی، وزیر امور خارجه قرار گرفت.

به گزارش رویترز، کریستوفر گارور، سخنگوی نظامی آمریکا در بغداد اعلام کرد که نیروهای چند ملیتی درعراق هیچ نقشی در ربودن جلال شرفی دبیر دوم سفارت ایران در عراق نداشته اند.


سخنگوی نظامی آمریکا این ادعای آقای شرفی که توسط ماموران اطلاعاتی این کشور شکنجه شده است را رد کرد.


«در عراق شکنجه و بازجویی شدم»

دبیر دوم سفارت ایران در بغداد که هفته پیش پس از دوماه دستگیری آزاد و به ایران بازگشت، در تلویزیون ظاهر شد و خبر داد که در زندان ماموران سیا او را شکنجه و بازجویی کرده اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران روز شنبه تصاویری از گفت و گو با جلال شرفی را پخش کرد که وی در آن خبر داد در عراق بر وی چه گذشته است.


پرسش ‌های ماموران سیا عمدتا درباره حضور و نفوذ ایران در عراق بود. آنها به طور مرتب در مورد میزان كمك ایران به دولت نوری ال مالكی و گروه‌های عراقی سوال می‌كردند ، اما پس از آن كه با پاسخ‌های من در مورد روابط رسمی ایران با دولت و مقام های عراقی مواجه شدند، شكنجه‌ها را افزایش دادند و روز و شب مرا مورد شكنجه‌های گوناگون قرار دادند
جلال شرفی


آقای شرفی در این مصاحبه تلویزیونی گفت: «در زندان چند بار از سوی مقامات سازمان اطلاعاتی آمریکا، سیا، شکنجه و بازجویی شدم و هنوز آثار شکنجه بر بدنم دیده می شود.»


آقای شرفی در این گفت و گو به ماجرای ربوده شدن خود اشاره کرد و گفت:« در یكی از خیابان‌های بغداد هنگامی كه مشغول خرید از مغازه بودم توسط مامورانی كه كارت وزارت دفاع عراق به همراه داشتند و سوار خودروهای شناخته شده نیروهای آمریكایی بودند، ربوده شدم.»


وی افزود: « ربایندگان پس از آن مرا به مکانی در اطراف فرودگاه بغداد منتقل كردند و توسط بازجویانی كه برخی عرب زبان و برخی انگلیسی زبان بودند، مورد بازجویی قرار گرفتم.»


این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت که در بازجویی ها درباره ارتباط ایران با گروه های عراقی مورد پرسش قرار گرفته است.


جلال شرفی گفت:« پرسش ‌های ماموران سیا عمدتا درباره حضور و نفوذ ایران در عراق بود. آنها به طور مرتب در مورد میزان كمك ایران به دولت نوری ال مالكی و گروه‌های عراقی سوال می‌كردند ، اما پس از آن كه با پاسخ‌های من در مورد روابط رسمی ایران با دولت و مقام های عراقی مواجه شدند، شكنجه‌ها را افزایش دادند و روز و شب مرا مورد شكنجه‌های گوناگون قرار دادند.»


وی اشاره ای به نوع شکنجه هایی که با آن مواجه شده، نکرده و گفته به تدریج رفتار مامورانی که وی را دستگیر کرده اند، با وی عوض شده است.


آقای شرفی گفت:« آنها سپس سعی كردند با نشان دادن چهره‌ای نرم، مرا تشویق به همكاری با خود كنند كه توضیح دادم شما می‌توانید مطالب خود را با سفارت ایران مطرح كنید و من صرفا یك دیپلمات در سفارت هستم و خارج از وظایف قانونی نمی‌توانم كاری انجام دهم.»


این دیپلمات ایرانی خبر داده که با فشار دولت عراق رها شده و آزاد شدن او هم به شکلی نبوده که او را به سفارت ایران تحویل دهند.


وی افزود:«بعدا مطلع شدم كه با فشار مقامات عراقی، آنها مجبور به آزاد كردن من شده‌اند و آنها مرا در نزدیكی فرودگاه بغداد رها كردند و من توانستم با كمك مردم عراق، خود را به سفارت ایران در بغداد برسانم.»


جلال شرفی بهمن ماه سال گذشته در بغداد ربوده شده بود و روز چهاردهم فروردین ماه وارد تهران شد ومورد استقبال منوچهر متکی، وزیر امور خارجه قرار گرفت.


XS
SM
MD
LG