لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

سپاه فیلم منتشر شده توسط پنتاگون را جعلی خواند


پنتاگون روز سه شنبه فيلم ويدئويی و نوار صوتی را منتشر کرده، که ظاهرا نشان می دهد قايق های ايرانی به کشتی های آمريکايی نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کرده اند
پنتاگون روز سه شنبه فيلم ويدئويی و نوار صوتی را منتشر کرده، که ظاهرا نشان می دهد قايق های ايرانی به کشتی های آمريکايی نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کرده اند

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز چهار شنبه، نهم ژانویه، فیلم ویدئویی را که پنتاگون در مورد حادثه تنگه هرمز منتشر کرده است، جعلی و ساختگی خواند.


یک مقام نیروی دریایی سپاه پاسداران که نامش فاش نشده است به خبرگزاری فارس گفت: «تصاويری که وزارت دفاع آمريکا درباره موضوع کشتي های جنگی آمريکا پخش کرده، آرشيوی و صداها نيز ساختگی است.»


وی گزارش های رسانه های غربی درباره تهدید ناوهای آمریکایی در تنگه هرمز را «اجرای پروژه ایران هراسی» خوانده و گفته است: «در آستانه سفر از پيش شکست خورده بوش، فيلم و تصاوير منتشر شده پنتاگون در مورد وقايع اخير تنگه هرمز به صورت ناشيانه ای جعل و ساخته شده، به گونه ای که هيچگونه تطابقی بين تصوير و صدا در اين فيلم وجود ندارد و ساختگی بودن آن کاملا مشخص است.»


در همين حال، مصطفی محمد نجار، وزير دفاع جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در واکنش به اعتراض آمريکا به عمليات قايق های تندرو ايرانی در تنگه هرمز، گفت: اين عمليات برای شناسايی شناورهای عبوری از اين تنگه بود و طبق روال عادی انجام شده است.


می توانید فیلم ویدیویی پنتاگون را اینجا مشاهده کنید


وزير دفاع جمهوری اسلامی، گفت که گزارش های رسانه ها در اين مورد، تبليغات برای پيگيری « پروژه ايران هراسی» است.


وی سفر جرج بوش به خاورميانه را نيز در جهت پيگيری همين پروژه توصيف کرد.


انتشار فيلم حادثه تنگه هرمز از سوی پنتاگون


پنتاگون روز سه شنبه فيلم ويدئويی و نوار صوتی را منتشر کرده، که ظاهرا نشان می دهد قايق های ايرانی به کشتی های آمريکايی نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کرده اند.


فيلم ويدئويی چهار دقيقه و ۲۰ ثانيه ای که پنتاگون منتشر کرده است ، نشان می دهد که چند قايق کوچک از جمله يک قايق آبی رنگ با سرعت زيادی به کشتی های آمريکايی در تنگه هرمز نزديک می شوند.


در اين فيلم يکی از ملوانان آمريکايی به قايق های ايرانی پيام می فرستد که کشتی های آمريکايی مطابق قانون بين المللی در حال گذر از تنگه هرمز هستند.



کوين کاسگريف، فرمانده ناوگان پنجم آمريکا می گويد که ايران به صورتی تهاجمی عمل کرده و فقط زمانی که کشتی های آمريکايی آماده شليک بودند، گريختند.

کشتی آمريکايی پس از مدتی، پيام ديگری به قايق های ايرانی که با سرعت به کشتی های آمريکايی نزديک می شوند، می فرستد:« شما در حال نزديک شدن به کشتی های جنگی هستيد که در آب های بين المللی قرار دارد. هويت و قصد شما مشخص نيست.»


صدايی نيز در اين فيلم شنيده می شود که کسی با لهجه به انگليسی می گويد:« شما تا چند دقيق ديگر منفجر می شويد.»


در پايان این فیلم، کشتی آمريکايی به قايق های ايرانی هشدار می دهد و اين قايق ها دور می شوند.


به گزارش آسوشيتدپرس، تصوير و صدای اين فيلم جداگانه ضبط شده، ولی نيروی دريايی آمريکا هر دو را با هم منتشر کرده است.


وزارت دفاع آمريکا می گويد که قايق های متعلق به سپاه پاسداران روز يکشنبه تا ۲۰۰ متری کشتی های آمريکايی پيش رفته اند.


اين حادثه در ساعت پنج به وقت محلی و در زمانی رخ داد که يک رزمناو، يک ناوشکن و يک کشتی آمريکايی در حال گذر از تنگه هرمز برای ورود به خليج فارس بودند.


کوين کاسگريف، فرمانده ناوگان پنجم آمريکا می گويد که ايران به صورتی تهاجمی عمل کرده و فقط زمانی که کشتی های آمريکايی آماده شليک بودند، گريختند.


کوين کاسگريف در مصاحبه ای تلفنی با آسوشيتدپرس گفت: «اين اتفاق در روز روشن اتفاق افتاده و کشتی ها مشخص بودند که آمريکايی هستند و من می توانم فقط نتيجه گيری کنم که اين عمل تحريک آميز بوده است.»


وی افزود پنج قايق ايرانی که هر کدام حامل سه يا چهار نفر بودند در اين عمليات شرکت داشتند.


ليديا رابرتسون، سخنگوی ناوگان پنجم آمريکا، می گويد پيام راديويی که از کشتی ها را تهديد به انفجار کرده امکان دارد از يک ايستگاه راديويی در ساحل پخش شده باشد.


در حالی که دولت ایران این واقعه را عادی خوانده، مقامات آمریکایی به تهران به شدت در این مورد هشدار داده اند.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در اين مورد در يک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفيد گفت:«اين يک شرايط خطرناک است. خيلی ساده و روشن، آنها (ايرانی ها) نبايد اين کار را می کردند. من نمی دانم آنها به چه فکر می کرده اند، اما من به شما می گويم که من به چه چيزی فکر می کردم. من فکر می کنم اين حرکت، اقدامی تحريک آميز بود.


XS
SM
MD
LG