لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

اسنودن با دریافت پناهندگی موقت، فرودگاه مسکو را ترک کرد


وکيل ادوارد اسنودن، افشاگر اسناد امنيتی آمريکا روز پنجشنبه خبر داد که موکلش پس از يک ماه اقامت در فرودگاه مسکو این محل را ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، آناتولی کوچرِنا، وکيل ادوار اسنودن به خبرنگاران گفت که موکلش پناهندگی موقت يکساله روسيه را دريافت کرده و روز پنجشنبه مدارک لازم را به او داده‌اند.

وکيل آقای اسنودن همچنین اظهار داشت که موکلش فرودگاه را به مقصد مکان امنی ترک کرده است.

آقای اسنودن فاش ساخت که دستگاه‌های امنیتی آمریکا نه تنها مکالمات تلفنی شهروندان آمریکا و اتباع خارجی این کشور را کنترل می‌کنند، بلکه در مقر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشینگتن نیز وسایل شنود کار گذاشته‌اند؛ موضوعی که تعجب مقامات اتحادیه اروپا را برانگیخت و جنجال گسترده‌ای به همراه داشت.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفته بود اگر دولت روسیه به ادوارد اسنودن، افشاگر شنودهای اطلاعاتی، اجازه دهد که از فرودگاه مسکو خارج شود «عمیقا ناامید کننده» خواهد بود.

آمریکا اصرار دارد که اسنودن به اتهام افشا و تحریف اسناد طبقه بندی‌شده، به واشنگتن مسترد و در آنجا محاکمه شود.

ايالات متحده آمريکا هنوز به‌طور رسمی به اعطای پناهندگی روسيه به ادوارد اسنودن واکنشی نشان نداده است.

در اوایل ماه جاری، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را که کنترل ابزارهای ارتباطی و شنود اطلاعاتی شهروندان این کشور را محدود می‌کرد، رد کرد.

۲۱۷ نماینده آمریکا در جلسه‌ای که روز چهارشنبه، دوم مرداد، برگزار شد، به این طرح رای منفی دادند تا ۲۰۵ رای مثبت نمایندگان کاری در برابر آن از پیش نبرد.
XS
SM
MD
LG