لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

ملاقات وعیدی و کوپر به روزهای آینده موکول شد


قرار بود در مذاکرات جواد وعيدی و رابرت کوپر، تاريخ ملاقات سعيد جليلی و خاوير سولانا تعيين شود.
قرار بود در مذاکرات جواد وعيدی و رابرت کوپر، تاريخ ملاقات سعيد جليلی و خاوير سولانا تعيين شود.

شورای عالی امنيت ملی ايران روز چهارشنبه ۳۰ آبان، اعلام کرد که ديدار مقامات عالی هسته ای ايران که پيشتر توسط طرف ايرانی لغو شده بود، در روزهای آينده برگزار خواهد شد.


روز سه شنبه بيست و نهم آبان ماه، جواد وعيدی، معاون شورای عالی امنيت ملی ايران ، ملاقات خود با رابرت کوپر، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا را که قرار بود روز چهارشنبه صورت گيرد، لغو کرد.


به نوشته خبرگزاری ها، يک مقام مسئول در دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی ايران دليل تعويق ملاقات امروز جواد وعيدی با رابرت کوپر را دلايل فنی مطرح کرد و گفت:«هماهنگی برای تعيين زمان و محل ملاقات در روزهای آينده انجام می شود.»


اين درحالی است که مقامامات اروپايی روز سه شنبه گفتند«جواد وعيدی به طور ناگهانی ملاقات چهارشنبه را لغو کرده و دليل آن را بيماری خوانده است.»


اين دو نفر قرار بود روز چهارشنبه در وين، پايتخت اتريش، و در حاشيه نشست شورای حکام که از روز پنج شنبه اول آذر ماه آغاز می شود، با يکديگر ملاقات و در مورد برنامه هسته ای ايران گفت و گو کنند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، قرار بود آقای وعيدی و رابرت کوپر، در اين ملاقات، زمان ديدار خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اروپا و سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران را، تعيين کنند.


مقامات اروپايی سعی می کنند که ملاقات و گفت و گو بين مسئول سياست خارجی اروپا و آقای جليلی، در مورد برنامه هسته ای ايران، تا پايان هفته جاری صورت گيرد.


يکی از مقامات اروپايی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «اين امکان وجود دارد که جواد وعيدی مبتلا به «بيماری ديپلماتيک» شده باشد تا ملاقات آينده بين سعيد جليلی و خاوير سولانا را به تعويق بيندازد.»


خاوير سولانا مدت دو سال است که به عنوان مذاکره کننده اصلی اتحاديه اروپا با ايران در حال مذاکره است تا اين کشور را تشويق به توقف غنی سازی کند.


ايران تاکنون مشوق های اقتصادی و ديپلماتيک را که اتحاديه اروپا حاضر است به اين کشور در صورت توقف غنی سازی ارايه دهد، نپذيرفته است.


خاوير سولانا قرار است تا پايان نوامبر گزارش خود را در مورد فعاليتهای هستهای ايران به گروه ۱+۵ يعنی پنج عضو دائمی شورای امنيت - آمريکا، روسيه، فرانسه، بريتانيا و چين – به اضافه آلمان ارايه دهد.


آمريکا و ساير کشورهای غربی به پکن و مسکو فشار می آورند که به دليل امتناع جمهوری اسلامی ايران از توقف روند غنی سازی که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد، با تصويب تحريم های جديد و شديدتر موافقت کنند.


اما اين دو کشور خواستار ادامه گفت وگو با تهران و تشويق ايران به همکاری بيشتر با آژانس بين المللی انرژی اتمی هستند.


شورای امنيت تاکنون دو قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده است و از اين کشور خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. دولت ايران تاکنون از اين درخواست سازمان ملل سرپيچی کرده است.


XS
SM
MD
LG