لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

سولانا: اتحادیه اروپا نباید منتظر انتخابات ریاست جمهوری ایران بماند


خاوير سولانا ، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا
خاوير سولانا ، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا
رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا تأکید دارد که مذاکرات این اتحادیه با ایران فارغ از مسائل انتخابات آینده ایران و نتیجه آن باید ادامه یابد.

خاوير سولانا ، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز سه شنبه در پراگ ، پايتخت جمهوری چک، اعلام کرد که مذاکرات اتحاديه اروپا با تهران در مورد برنامه هسته ای اين کشور نمی تواند منتظر نتيجه رياست جمهوری خرداد ماه ايران بماند.

آقای سولانا افزود که اتحاديه اروپا با ايران مذاکره می کند و روابط ديپلماتيک دارد و اين امر به تغيير دولت در اين کشور بستگی ندارد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری چک، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا افزود که که اتحاديه اروپا بايد در مورد بحران هسته ای ايران با روسيه و چين همکاری کند.

آقای سولانا افزود که روسيه بايد متعهد شود که سيستم دفاع ضد موشکی به تهران نفروشد.

طی ماه های اخير گزارش هايی در مورد فروش موشک های ضد هوائی پيشرفته اس ۳۰۰ روسی به ايران منتشر شده بود. امامقامات روسيه اين خبر ها را تکذيب کرده و می گويند: مسکو سلاح های پيشرفته را به کشورهايی که در «مناطق بی ثبات» قرار دارند، نخواهد فروخت.


آقای سولانا در سال ۲۰۰۷ با سفر به تهران بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی به مقام های جمهوری اسلامی ارائه داد که بر اساس آن، ايران در مقابل تعليق غنی سازی اورانيوم نيروگاه راکتور سبک و ساير مشوق ها دريافت می کند.

ايران به طور رسمی به اين بسته پاسخ نداده است ولی تاکيد می کند که تعليق غنی سازی «خط قرمز» آن است.

آمريکا، اتحاديه اروپا اسرائيل و بسياری از کشورهای ديگر ايران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی را دارد ولی تهران همواره اين اتهامات را رد کرده، برنامه هسته ای خود را برای مقاصد صلح آميز از جمله توليد برق دانسته است.

آقای سولانا همچنين افزود که سياست تشويق و تنبيه اتحاديه اروپا در قبال تهران بايد ادامه پيدا کند.

در همين حال محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در وين گفت: « حل اختلاف در مورد برنامه هسته ای دولت ايران بدون مشارکت همسايگان عرب اين کشور ميسر نيست.»

به گزارش رويترز، آقای البرادعی همچنين افزود که تغيير سياست آمريکا به سوی گفت و گوهای مستقيم با ايران، بخت دستيابی به راه حلی مسالمت آميز را افزايش داده است.

محمد البرادعی که در نشستی درباره سياست خارجی در پارلمان اتريش سخن می گفت، مشارکت ايران، همه اعراب و اسرائيل در ساختار امنيتی خاورميانه را بخش جدايی ناپذير هرگونه توافق صلحی در منطقه دانست.

آقای البرادعی گفت که ايران می تواند هم نقشی مثبت برای منطقه ايفا کند و هم موجب درگيری و منازعه شود.

محمد البرادعی، نوامبر آينده پس از دوازده سال رياست بر سازمان بين المللی انرژی اتمی، ديدبان هسته ای سازمان ملل، اين مسئوليت را ترک می کند.
XS
SM
MD
LG