لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

سولانا: ایران در مورد برنامه هسته‌ای خود تضمین‌های محکم بدهد


خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
خاوير سولانا، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز سه‌شنبه گفت که قدرت‌های غربی این هفته از ايران خواهند خواست در مورد صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای خود تضمین‌هایی محکم بدهد.

تهران قرار است با اعضای گروه پنج به علاوه يک، یعنی آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان، روز پنج‌شنبه در ژنو مذاکره کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای سولانا گفت: «من فکر نمی‌کنم اين کار آسانی است، ولی ما به تلاش خود ادامه می‌دهيم.»

در همین حال علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، روز سه‌شنبه گفت که غنی‌سازی اورانيوم حق مسلم ايران است و جمهوری اسلامی در مذاکرات پنج‌شنبه با شش قدرت جهانی در اين مورد گفت‌وگو نخواهد کرد.

او افزود ايران حتی برای يک لحظه هم غنی‌سازی اورانيوم را به تعليق درنمی‌آورد. آقای صالحی همچنين گفت که ايران درباره تاسيسات جديد غنی‌سازی خود نيز قصد مذاکره ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید تهران «به‌زودی» برای بازرسی مرکز غنی‌سازی جدید خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جدول زمانی خواهد داد.

رهبران آمریکا و فرانسه و بریتانیا روز جمعه گذشته با اشاره به وجود دومین مرکز غنی‌سازی در ایران، ضمن تهدید تهران به تحریم‌های شدیدتر، از جمهوری اسلامی خواستند که اهداف هسته‌ای خود را کاملا فاش سازد.

تهران در مقابل ضمن «ابراز شگفتی» از واکنش دولت‌های غربی ساخت یک مرکز غنی‌سازی دیگر در نزدیکی شهر قم را قانونی دانست و اعلام کرد که در این مرکز به روی بازرسان انرژی اتمی سازمان ملل باز است.

واشینگتن و دیگر دولت‌های غربی بر این عقیده‌اند که ایران در پی تولید تسلیحات اتمی است، اما ایران که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است می‌گوید انرژی هسته‌ای را فقط برای تولید برق می‌خواهد.
XS
SM
MD
LG