لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۱

امیدواری سولانا از سرگیری مذاکرات صلح در خاورمیانه


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا
خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ارزيابی کرد که «تحولات اخير به از سرگيری مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطينی ها منجر شود» اما آنرا به «اتخاذ مواضع درست در سخنرانی يکشنبه نخست وزير اسرائيل» مشروط کرد.

آقای سولانا که در چارچوب يک تور منطقه ای در خاورميانه بسر می برد، ابراز اميدواری کرد که «بنيامين نتانياهو در سخنرانی يکشنبه، به استقلال فلسطين و تغيير در سياست شهرک سازی يهوديان در کرانه باختری، و از سرگيری مذاکرات سياسی با فلسطينی ها تعهد دهد.»

خاوير سولانا که پنجشنبه با رئيس جمهوری، وزير دفاع، رهبر اوپوزيسيون و سرانجام با نخست وزير اسرائيل ديدارهای جداگانه انجام داد، «پيش بينی» کرد که سخنرانی بنيامين نتانياهو انتظارات مهم آمريکا و اتحاديه اروپا از دولت جديد اسرائيل را «برآورده کند.»

آقای سولانا در پی ديدار با نتانياهو به خبرنگاران گفت «منتظريم که تعهد به قطع آبادی سازی را بشنويم.»

در روزهای اخير، رئيس جمهوری و وزيرخارجه آمريکا و جرج ميچل نماينده اعزامی آنها به منطقه، و نيز دبير کل سازمان ملل «قطع ساخت و سازهای اسرائيلی در کرانه باختری» را درخواست کرده اند.

آقای سولانا شامگاه پنجشنبه درپی ديدار با سلام فياض نخست وزير دولت انتقالی تشکيلات خودگردان فلسطينی در رام الله، ياد آورشد که «منطقه به صلح نياز فوری دارد؛ همانگونه که در سخنرانی هفته گذشته باراک اوباما مورد تاکيد قرارگرفت»، و گفت «منطقه شاهد دگرگونی های مهم است که مايه اميدواری است.»

آقای فياض به مقام ارشد اروپائی گفت «آمريکا، اتحاديه اروپا و جامعه جهانی به حد کافی نظرات دو طرف اسرائيلی و فلسطينی را شنيده اند و اکنون بايد وارد مرحله ارائه راهکارها شد.»

آقای فياض تاکيد کرد که بازگشت تشکيلات خودگردانی به مسير سياسی با اسرائيل منوط به آن است که نتانياهو به طرح صلح «نقشه راه»، توقف شهرک سازی ها در کرانه باختری و پايان تحريم ها عليه غزه و سخت گيری ها درقبال کرانه باختری، تعهد دهد.

جامعه جهانی از هم اينک در انتظار سخنرانی بنيامين نتانياهو است. اين سخنرانی که يکشنبه در مرکز صلح «سادات- بگين» در دانشگاه «بر- ايلان» در تل آويو ايراد خواهد شد، ابلاغ رئوس برنامه های دولت وی در قبال منطقه و جهان تلقی شده است.

جامعه جهانی از نتانياهو انتظار دارد که در اين نطق، از راهکار «دو ملت، دو دولت»؛ استقلال فلسطين در جوار اسرائيل حمايت کند، و قطع ساخت و ساز در آبادی های يهودی نشين در کرانه باختری را اعلام کند.

شيمون پرز رئيس جمهوری اسرائيل پنجشنبه در ديدار با سولانا گفت: «اکنون می توان کشور فلسطين با مرزهای موقت را اعلام کرد و تعيين مرزهای دائم را می توان به نتيجه گفتگوها در يک دوره يک تا يکسال و نيمه موکول کرد.»

XS
SM
MD
LG