لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

پروين سليمانی بازيگر سينمای ايران درگذشت


 پروين سليمانی
پروين سليمانی
پروين سليمانی بازيگر قديمی سينما و تئاتر ايران در سن ۸۷ سالگی به خاطر ابتلا به تومور مغزی و کهولت سن دوشنبه يازدهم خرداد در تهران درگذشت.

به گفته پزشکان، خانم سليمانی از اوايل ارديبهشت امسال، به دنبال پيشرفت وسيع تومور سرطانی اش در کما به سر می برد و قادرنبود هيچ واکنشی از خود نشان دهد.

پروين سليمانی که نام اصلی اش بتول سليمانی فر بود، در سال ۱۳۰۱ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۲۳ در سن ۲۲ سالگی برای اولين بار با بازی در تئاتر« شهرزاد قصه گو» صحنه تئاتر را تجربه کرد.

وی پس از آن از اوايل دهه سی فعاليت های هنری خود را در سينما و تلويزيون دنبال کرد.

پروين سليمانی در سال ۱۳۳۱ در فيلم گلنسا ساخته سرژ آزاريان اولين بازی خود در سينما را تجربه کرد و پس از آن خيلی زود به عنوان چهره ای توانا در بازيگری شناخته شد.

اجرای نقش مادر آسپيران غياث آبادی در سريال معروف دايی جان ناپلئون در دهه پنجاه، او را به چهره ای محبوب و مردمی تبديل کرد.

خانم سليمانی در اين سريال با هنرمندی تمام توانسته بود نقش زنی را بازی کند که ريش و سبيل و غيرت مردانه دارد و خالق يکی از خنده دارترين شخصيت های اين سريال باشد.

خانم سليمانی به خاطر بازی در مجموعه های تلويزيونی «تعطيلات نوروزی» «گل پامچال»، «خاله سارا»، «اين خانه دور است»، «مدرسه مادربزرگ‌ها»، «فکر پليد»، نيز در خاطره مردم ماندگار شده است.

هنرپيشه، آخرين خون، هدف، حالا چه شود، سفر به خير، آقای شانس، طالع سعد، ديدار در استانبول، آن سوی آتش، زائر خلف، سمندر، شبح کژدم، بگذار زندگی کنم، سرب، سيمرغ، برهوت، زمان از دست رفته افسانه آه، ابليس، ديگه چه خبر؟، گل ‌ها و گلوله‌ها، گريز، مستاجر، محبوبه ، شب روباه ، سلطان و پنجه در خاک نيز از جمله فيلم هايی هستند که پروين سليمانی در دوران ۶۰ ساله فعاليت های هنری خود در آنها هنرنمايی کرده است.

پروين سليمانی همچنين در دهمين جشنواره فيلم فجر به خاطر بازی در فيلم ديگه چه خبر ساخته تهميه ميلانی در سال هفتاد مورد تقدير قرار گرفت.

پروين سليمانی درزمينه صدا، دکلمه و گويندگی راديو نيز فعاليت داشت.

قرار است پيکر پروين سليمانی روز چهارشنبه سيزدهم خرداد ماه از مقابل خانه سينما به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشيع شود.
XS
SM
MD
LG