لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۲

کشتی فرنگی؛ حميد سوريان پنجم شد


حمید سوریان از حریف کره ای خود شکست خورد. (عکس: فارس)
حمید سوریان از حریف کره ای خود شکست خورد. (عکس: فارس)

حميد سوريان، قهرمان سه دوره پياپی جهان در وزن ۵۵ کيلوگرم کشتی فرنگی و اميد شماره يک مدال طلای ايران، به مقام پنجم المپيک رسيد.


سوريان برای مدال برنز با پارک اوون چول از کره جنوبی پيکار کرد و برای دومین بار در اين رقابت شکست خورد.


پيش از اين اميد می رفت که سوريان کشتی فرنگی ايران را صاحب نخستين مدال طلای المپيک کند، اما به دنبال شکست در مسابقه نخست با مانکی يف روسی، او از دریافت مدال طلا باز ماند.


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، علت اصلی اين شکست را ناهماهنگی داوران مسابقه سوريان و مانکی يف عنوان کرده است.


حميد سوريان در سه سال گذشته سه بار پياپی قهرمان وزن ۵۵ کيلوگرم کشتی فرنگی جهان شده بود و ايران که با گذشت سه روز اين مسابقه ها به هيچ مدال طلا، نقره و يا برنز دست نيافته بود، اميد بسيار داشت در چهارمين روز با سوريان به جمع طلايی های المپيک اضافه شود.


اما سوريان در نخستين مسابقه با حريف روسی اش مسابقه را باخت و به جمع بازنده ها رفت تا با رسيدن ماندی يف و روشن بايرام اف - کشتی گير آذربايجانی - به مسابقه پايانی، برای مدال برنز مشترک اميد داشته باشد.


در وقت اول مسابقه و در خاک اجباری، سوريان در خاک نشست و با بارانداز مانکی يف و بدل سوريان، داور وسط دو بر دو داد، اما داوران دو بر يک به سود مانکی يف رای دادند.


با برتری دو بر يک مانکی يف در وقت نخست و کسب يک امتياز به وسيله سوريان در خاک اجباری وقت دوم، نتيجه دو بر دو مساوی و پيروزی از آن مانکی يف شد.


در حالی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی شکست سوريان را به دليل قضاوت داوران عنوان کرده است، رضا سيم خواه، سرمربی تيم ملی کشتی فرنگی در المپيک پکن اين شکست را تنها به دليل اشتباه خود سوريان اعلام کرد.


سيم خواه به خبرگزاری دانشجويان ايران، ایسنا، گفت: «مسابقه با حريف روس فينال زودرس برای سوريان بود که روی اشتباه فردی شکست خورد. کنده شگرد سوريان است. زمانی که او کنده حريف را بالا کشيد، عجله کرد و گر نه اگر فن را درست می زد سه امتياز می گرفت و مسابقه را می برد.»


XS
SM
MD
LG