لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

خانواده پارک، از دیکتاتوری تا پیروزی دمکراتیک


پارک گیون هیه، رییس جمهوری تازه کره جنوبی.
پارک گیون هیه، رییس جمهوری تازه کره جنوبی.
پيروزی خانم پارک گیون هیه،۶۰ ساله، فرزند پارک-چونگ-هی، ديکتاتور نظامی سابق کره جنوبی، در انتخابات اخير رييس جمهوری آن کشور، نماد انتقال تدريجی يکی از توسعه يافته ترين جوامع صنعتی کنونی جهان، از ديکتاتوری نظامی به دمکراسی پارلمانی است.

خانم پارک که بعد از ترور پدر وی بدست يکی از محافظان رييس جمهور در سال ۱۹۷۹، «خانه آبی»، محل اقامت رسمی رييس جمهور را ترک گفته بود، با پيروزی در انتخابات بار ديگر به عنوان بانوی اول و همچنين رهبر آن کشور به «خانه آبی» بازگشت.

خانم پارک در سال ۱۹۷۴، بعد از ترور مادر او به دست يکی از هواداران کره شمالی، به عنوان بانوی اول جمهوری کره ( نام رسمی کره جنوبی) معرفی شده بود.

پدر رييس جمهور منتخب کنونی کره، يک دهه بعد از آغاز جنگ کره، قدرت را در سال ۱۹۶۱ بدست گرفت و يک برنامه توسعه اقتصادی نفس گير توام با اعمال انضباط کامل را در کشور خود بموقع اجرا گذاشت. در نگاه ژنرال پارک چون هی، ايجاد اشتغال و توسعه اقتصادی نسبت به رعايت موازين دمکراتيک اولويت داشت.

برنامه توسعه اقتصادی جمهوری کره در شرق آسيا همزمان و همسو با برنامه های توسعه اقتصادی ايران در جنوب غرب آسيا صورت ميگرفت با اين تفاوت که رشد اقتصادی سالانه ايران به دليل برخورداری از منابع نفت سريعتر از رشد اقتصادی کره بود.

پارک چونگ-هی در سال ۱۹۷۹ و همزمان با به قدرت رسيدن دولت انقلاب اسلامی در ايران به قتل رسيد. طرحهای توسعه اقتصادی کره بعد از ژنرال پارک ادامه يافت و حرکت تدريجی بسوی دمکراسی نيز به صورت آرام در آن کشور هشت سال بعد آغاز شد.

هشت سال پس از ترور ژنرال پارک و در سال ۱۹۸۷ جمهوری کره برای نخستين بار ( پس از تجربه های نا موفق سال ۱۹۴۸) دارای يک حکومت انتخابی شد. در آن سال حاکميت مذهبی ايران در جستجوی راهی برای پايان دادن به جنگ مخرب با عراق بود.

۳۴ سال پس از ترور ژنرال پارک، اينک دختر او در کشوری به رياست دولت ميرسد که از نظر اقتصادی پانزدهمين قدرت جهان و در آسيا چهارمين اقتصاد بزرگ، بعد از چين، ژاپن و هند بشمار ميرود. جمعيت کره ۵۰ ميليون و جمعيت چين و هند بروی هم در حدود ۲.۵ ميليارد نفر است.

دنيای امروز جمهوری کره را به عنوان يک دمکراسی بالغ و مطابق با معيارهای شناخته شده ميپذيرد.

اقتصاد بازار

رقابت اصلی در انتخابات اخير رييس جمهوری در کره که تا حدودی بر پايه ارزشهای اقتصادی شکل گرفت، در عمل بين دو گروه سنی از رای دهندگان بود. گروه های جوانتر و مابين ۲۰ تا زير ۴۰ سال از آقای مون-جايی-اين، نامزد حزب ليبرال حمايت ميکردند و گروههای سنی ۵۰ تا ۶۰ ساله با در نظر داشتن خاطره دوران ژنرال پارک که توام با رشد سريع اقتصادی و اشتغال کامل در کشور بود طرفدار دختر او خانم پارک بودند.

خانم پارک نتيجه اين رقابت را به نسبت ۵۱.۶ در صد آراء در برابر ۴۸ در صد آراء رقيب، از آن خود ساخت. در انتخابات اخير ۷۶ در صد از دارندگان حق رای در انتخابات شرکت کردند که به نوبه خود نشانه ای از عمق دمکراسی توام با احساس مسئوليت سياسی در جامعه امروز کره است.

حزب محافظه کار خانم پارک موسوم به سايی نوری، طرفدار اقتصاد آزاد و حامی مجموعه های بزرگ اقتصادی و صنعتی کره است. با وجود اين نزديکی سنتی با بزرگ سرمايه داری، خانم پارک در انتخابات اخير تلاش کرد خود را در ميانه سياست جمهوری کره قرار دهد؛ تاکتيک موفقی که مانند انتخابات پارلمانی چند ماه قبل به نتيجه رسيد.

سياست خارجی

آمريکا از زمان آغاز جنگ کره نقش بزرگی در حيات سياسی و امنيت ملی کره ايفا کرده است. طی پنجسال آينده که خانم پارک قدرت را در کره بدست خواهد داشت، مناسبات گرم و دوستانه با آمريکا ادامه مييابد.

جمهوری خلق چين شريک تجاری عمده کره محسوب ميشود. با چشم پوشی مصلحتی از تلخی های جنگ کره که در آن چين نقش فعالی داشت، کره جنوبی مايل به حفظ مناسبات کاری و بدون تشنج با چين است.

بعد از ترک «خانه ابی» توسط آقای ليی، رييس جمهور کنونی، انتظار ميرود خانم پارک، رييس جمهور منتخب، از چين خواستار عقد پيمان تجارت آزاد بشود.

مناسبات کره با ژاپن، با وجود همسويی سياست خارجی دو کشور و همچنين نقش سازنده و موثری که ژاپن در تلاشهای چند دهه اخير کره برای رسيدن به توسعه اقتصادی و رشد کامل صنعتی ايفا کرده، دارای پيچيدگی هايی است با رنگ احساسی.

کره ای ها هنوز به سختی از رفتار ژاپن در طول جنگ جهانی با خود آزرده اند و سربازان ژاپنی را متهم به سوء استفاده از زنان کره ای ميکنند. دولتهای ژاپن تا کنون به پوزش خواهی از اين بابت تن رضايت نداده اند. دو از انتظار بنظر ميرسد که دولت تازه بروی کار آمده شينزو آبه که به قاطعيت در انتخابات ماه دسامبر ژاپن به قدرت رسيد به اين انتظار سئول پاسخ مثبت بدهد.

بر خلاف رقيب شکست خورده خود آقای مون، که خواستار بخشيدن رفتار های تند کره شمالی و نزديکی بيشتر با پيونگ يانگ و کمک به آن کشور بود، رفتار خانم پارک با همسايه شمالی بی گذشت و مناسبات دو کشور با هدايت دولت وی در حالت انجماد کنونی باقی خواهد ماند.

انفجار اتمی زير زمينی کره در ۱۱ ماه فوريه جاری، با قدرتی دوبرابر آزمايش بمب پيشين که در سال ۲۰۰۹ منفجر شد، در تيره ساختن مناسبات جنوب با شمال نقش موثری باقی نهاده.
کره شمالی در ماه مارس سال ۲۰۱۰ با شليک موشک يک فروند کشتی نظامی ۱۵۰۰ تنی کره جنوبی غرق کرد. طی حادثه ياد شده ۴۶ نفر سرنشينان سفينه گشت زن به قتل رسيدند. کره جنوبی طی دو دهه اخير سياست صبوری قدرت بزرگتر در برابر عربده جويی های همسايه فقير تر را در پيش گرفته است.

نيروی های نظامی کره جنوبی مدرن و در رديف قدرتهای بزرگ جهان قرار دارند. نسبت قدرت اين نيرو متناسب با جايگاه اقتصادی جمهوری کره در جامعه جهانی است. در نيروی زمينی کره ۲۵۰۰ فروند تانک جديد به خدمت گرفته شده. نيروی هوايی کره به مدرن ترين هواپيماهای آمريکايی مجهز است. نيروی دريايی کره جنوبی نيز دارای ظرفيتی متناسب با نيازهای دفاعی آن کشور است.

خانم پارک، دختر ديکتاتور نظامی پيشين کره، و رييس جمهور منتخب، اولين زنی است که در کشور خود به مقام رياست دولت و رييس جمهوری ميرسد.

خانم پارک که دوران رشد سريع اقتصادی کشور را در دوران حکومت پدر از نزديک شاهد بوده، در جامعه ای به قدرت رسيده که در آن مردم علاوه بر آزادی، و مساوات در حقوق سياسی، اجتماعی و قضايی، برخوردار از رفاه اقتصادی در داخل و غرور ملی در خارج از خانه اند. خانم پارک نماد حرکت تدريجی و آرام کره جنوبی از اقتدار گرايی سياسی به دمکراسی، همزمان با ادامه روند توسعه اقتصادی و گريز از فقر و عقب ماندگی است.
XS
SM
MD
LG