لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

سياسيون در ورزش؛ ورزشی‌ها در سياست


حميد سوريان قهرمان المپيک لندن و دارنده ۵ مدال طلای جهانی
حميد سوريان قهرمان المپيک لندن و دارنده ۵ مدال طلای جهانی
ثبت‌نام متقاضيان حضور در چهارمين دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، با حضور گسترده چهره‌های صاحب نام ورزشی از رشته‌های مختلف همراه شده که در تاريخ انتخابات قبل و بعد از انقلاب ايران بی‌سابقه است.

اين در حالی است که در نهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، تقريباً تمام چهره‌های ورزشی در حوزه‌های انتخابيه مختلف شکست خورده و از رسيدن به بهارستان بازماندند.

انتخابات شوراها همزمان با يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوری، بيست و چهارم خرداد ۹۲ برگزار خواهد شد. در آخرين روز ثبت‌نام از داوطلبين، حميد سوريان قهرمان المپيک لندن و دارنده ۵ مدال طلای جهانی نيز وارد گود شد. سوريان در حالی به گروه پرتعداد ورزشکاران کانديدا پيوست که هنوز از دنيای قهرمانی خداحافظی نکرده!

نامزدی سوريان دور از انتظار علاقمندان کشتی بود. زيرا او می‌تواند روند موفقيت‌های خود را تداوم ببخشد و طلای هفتم را هم در بوداپست ۲۰۱۳ به صندوق افتخاراتش بيفزايد. سوريان اما تصميم گرفته به جای سکوی شماره يک جهان، يکی از صندلی‌های شورای شهر در خيابان بهشت را هدف قرار دهد. در بررسی عوامل اتخاذ چنين تصميمی، نابسامانی در تيم ملی کشتی فرنگی و جدايی محمد بنا از اين تيم را نمی‌توان ناديده گرفت.

پيش از سوريان، عباس جديدی قهرمان سال ۱۹۹۸ جهان هم با حضور در فرمانداری تهران برای حضور در شورای شهر ثبت نام کرد. جديدی در حال حاضر عضو يک شورای ديگر هم هست: شورای سياستگذاری فدراسيون کشتی.

بهنام ابوالقاسم پور که سابقه بازی در پرسپوليس و تيم ملی را دارد، همچنين حميد درخشان کاپيتان سابق تيم ملی فوتبال ايران از نامزدهای ورزشی در تهران هستند. محمد فنايی کارشناس داوری فوتبال نيز تصميم گرفته ميزان اشتهار خود که حاصل سال‌ها حضور مداوم در برنامه تلويزيونی ۹۰ است را با آرای شهروندان تهرانی بسنجد.

حسين رضازاده رييس فدراسيون وزنه‌برداری نيز وارد عرصه شده و البته فعاليت در شورای شهر تهران را به زادگاه خود اردبيل ترجيح داده. او در اوج دعوای وزنه‌برداران تيم ملی با کوروش باقری سرمربی اين تيم، نامزدی خود را اعلام کرد.

يوسف کرمی ستاره تيم ملی تکواندو و دارنده مدال برنز المپيک آتن نيز وارد گود شده. آرش ميراسماعيلی دارنده دو طلا و دو برنز قهرمانی جهان در جودو که اهل استان لرستان است، از حوزه تهران نامزد شده. هنگام ورود ميراسماعيلی به فرمانداری، برخی از ملی پوشان جودو و همچنين مجتبی ملکی از قهرمانان مسابقات قوی ترين مردان، با ذکر صلوات او را همراهی کردند.

عليرضا دهقان گوينده سابق اخبار ورزشی در صداوسيما و علی تبريزی قهرمان پرورش اندام نيز در تهران ثبت نام کرده‌اند.

ورزشی‌های پرشمار انتخابات شوراها در حالی مهيای روز اخذ رای می‌شوند که در طرف مقابل، کليدی‌ترين پست‌های ورزشی ايران در اختيار سياسيون و نظامی‌هاست. از پست وزارت ورزش و معاونت‌هايش گرفته تا مديريت باشگاه‌های دولتی و فدراسيون‌ها، به ندرت می‌توان يک قهرمان ملی نظير همين متقاضيان انتخابات شوراها را مشاهده کرد.

ورزشی‌ها به خاطر عدم استفاده از تخصص آن‌ها در حوزه ورزش، ناگهان از زمين مسابقه گام به وادی سياست می‌گذارند که تجربه و شناختی از آن ندارند و چه بسا همين ورودشان به عرصه سياست، منجر به کاهش محبوبيت‌شان نزد افکار عمومی می‌شود که آن‌ها را صرف ورزشکار بودن‌شان دوست داشتند.

در انتخابات مجلس نهم اميدوار رضايی عضو هيات مديره باشگاه استقلال، عليرضا دهقان گوينده اخبار ورزشی، احمد ناطق نوری رئيس فدراسيون بوکس و رکورددار حضور در مجلس که غير از دوره دوم در تمام ادوار حاضر بوده، مجيد خدايی برنده مدال برنز کشتی آزاد جهان در سال ۲۰۰۲، عبدالله چمن‌گلی سرمربی کنونی تيم ملی کشتی فرنگی و جمشيد وزيری رييس پيشين فدراسيون اسکيت از جمله ورزشی‌هايی بودند که در راهيابی به مجلس ناکام ماندند.

با توجه به شمار چشمگير نامزدهای ورزشی در انتخابات شورای شهر تهران، با توجه به محدوديت کرسی‌های شورا، حتی در خوشبينانه‌ترين حالت نيز تعدادی از آن‌ها به سرنوشت نامزدهای ورزشی در انتخابات مجلس نهم دچار خواهند شد.
XS
SM
MD
LG