لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

برای جانشينی افشين قطبی، انکار اريکسون سوئدی و ادعای صدور رواديد از ايران


افشين قطبی
افشين قطبی
با اعلام قرارداد سه ساله افشين قطبی با تيم شيميزو اس-پالس ژاپن در پايان رقابت های ماه آينده ايران در جام ملت های آسيا، مساله گزينش سرمربی آينده تيم ملی بار ديگر بحث روز فوتبال شد.

اين بار بحث جانشين برای قطبی و استخدام يک مربی خارجی پس از مسابقه های نااميد کننده تيم ملی در راه صعود به جام ملت های آسيا از چند ماه پيش– حتی از سوی رييس تربيت بدنی – مطرح شد، که هر بار با تکذيب از سوی مسوولان فدراسيون فوتبال همراه بود. اما در ماه پيش ابتدا خود قطبی اعلام کرد که پايان قراردادش با فدراسيون فوتبال در جام ملت های آسيا پايان کارش با تيم ملی خواهد بود و تمديد نمی شود. و هفته پيش نيز نام مقصد بعدی او اعلام شد تا مساله يافتن جانشينی برای او وارد مرحله جدی تری شود.

گوران-سون اريکسون، سرمربی سوئدی تيم لسترسيتی در سايت اسکای نيوز از احتمال ترک لستر و پذيرش سرمربيگری تيم ملی ايران را رد کرد و گفت از کار در ورزشگاه واکرز خشنود است. او تاکيد کرد که با هيچکس از کشوری در خاورميانه گفت و گو نکرده است.

بعد از پيروزی پنج بر يک لستر بر تيم دونکستر در ليگ يک انگليس اريکسون به خبرنگاران گفت:" من شايعه ها را شنيده ام. هيچکس با من تماسی نداشته است. برای من سرمربيگری تيم ملی ايران جذابيتی ندارد. از جايی که هستم خيلی راضی ام."

مهدی تاج، نايب رييس فدراسيون فوتبال امروز در مورد اين گفته اريکسون به خبرگزاری دولتی ايران گفت:" اريکسون و مربيانی امثال او بايد به مربيگری تيم ملی ايران افتخار کنند."

بعد از پيکارهای جام ملتهای آسيا در دوحه قطر جدی ترين مسابقه های فراروی فوتبال ايران رقابتهای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ در برزيل است.

در سالهای اخير تلاش مسوولان ورزش و فوتبال ايران برای استخدام يک مربی نامدار خارجی همواره با بی ميلی از سوی مربيان اروپايی و آمريکای جنوبی رو به رو بوده است. آخرين حضور يک مربی خارجی در فوتبال «تيم ملی» به جام جهانی ۲۰۰۶ بر می گردد که برانکو ايوانکوويچ از کراوسی رهبری تيم ملی را در دست داشت.

پس از او همه تلاش ها برای جذب يک مربی تمام وقت برای تيم ملی به بن بست خورد و به ناچار مربيان داخلی سکان تيم ملی را در دست گرفتند. امير قلعه نويی، «منصور ابراهيم زاده و افشين قطبی»، علی دايی و افشين قطبی مربيان کم دوام تيم ملی بودند و حتی گزينش محمد مايلی کهن پس از علی دايی، چند روزی بيشتر دوام نياورد و بدون مسابقه به پايان رسيد.

هنوز نام باشگاه شيميزو اس-پالس فاش نشده بود که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی آمدن ديه گو مارادونا، مرد افسانه ای ارژانتين را خبرداد. رييس سازمان تربيت بدنی در رسانه ها اعلام کرد که نمی تواند گفته احمدی نژاد را اطاعت نکند. اما اين خبر از سوی نزديکان مارادونا تکذيب و مقصد بعدی او تيمی باشگاهی در کشورش اعلام شد.

اين بار عباس ترابيان، سرپرست روابط بين الملل فدراسيون فوتبال ايران در گفت و گويی با خبرگزاری رويترز از آغاز گفت و گو با گوران-سون اريکسون سوئدی، مربی پيشين تيمهای ملی سوئد و انگليس و مربی کنونی لسترسيتی از ليگ يک انگليس خبرداد که اريکسون از پيشنهاد ايران اعلام بی خبری کرد.

صبح دوشنبه سرپرست روابط بين الملل فدراسيون فوتبال در خبرگزاريهای ايران ادعای مربی سوئدی را نادرست خواند و اعلام کرد که حتی رواديد اريکسون برای سفر به ايران آماده شده است.

آقای ترابيان، اريکسون را يکی از پنج گزينه سرمربيگری تيم ملی ايران در راه جام جهانی ۲۰۱۴ برزيل خواند که جانشين قطعی قطبی ممکن است پيش از رقابتهای جام ملتهای آسيا اعلام شود. او از رسانه های داخلی خواست که در اين مورد به مسولان فدراسيون فوتبال فرصت دهند و از گمانه زنی خودداری کنند. در ميان نامهای تاکنون اعلام شده مارادونا و اريکسون از سوی خود مسوولان ايرانی اعلام شده اند. سرپرست روابط بين الملل تاکيد کرد که سرمربی تيم ملی خارجی است.

ترابيان درباره صحبت‌های اريکسون که گفته هيچ علاقه‌ای به حضور در ايران ندارد، به خبرگزاری دانشجويان ايران گفت:" ما با اريکسون هيچ صحبتی نداشتيم اما با «ايجنت» او صحبت کرديم تا برای حضور در کميته فنی به ايران بيايد. همان موقع کپی گذرنامه اريکسون را هم دريافت کرديم و حتی ويزای او هم آماده شد، اگر لازم باشد که ثابت کنيم راست گفته‌ايم و مذاکراتی ر ا با مدير برنامه‌های اريکسون انجام داده‌ايم کپی گذرنامه و ويزای او را رسانه‌ای خواهيم کرد."

از سوی ديگر سايت ديلی استار امروز (دوشنبه) از سوی داريوس واسل، بازيکن پيشين سون اريکسون در منچسترسيتی اظهار کرد که سون-گوران اريکسون نبايد به پيشنهادهای «شاهزادگان پارسی» توجهی کند و بهتر است همچنان متمرکز ماموريتش در بازگرداندن لستر به ليگ پريمير انگليس باشد.

به گفته او اريکسون چند سال پيش ممکن بود گول شيخ های قلابی را خورده باشد، اما (اين بار) ايران اين سوئدی را برای مربيگری تازه تيم ملی اش در نظر گرفته است. او در اکتبر گذشته برای رهبری تيم لستر به ورزشگاه واکرز آمده است، اما عباس ترابيان، مسوول استخدام سرمربی تازه از سوی فدراسيون فوتبال ايران، اعتراف کرده است که کشورش از به خدمت گرفتن آقای اريکسون بسيار خوشحال خواهد شد. هر چند که واسل اميدوار است اريکسون از پيشنهاد چند ميليونی يک کشور از خاورميانه برای رهبری در پيشبرد تيم ملی ايران چشم بپوشد.

در حالی که تيم ملی فوتبال ايران در روزهای ۱۱، ۱۵ و ۱۹ ژانويه به ترتيب با تيمهای ملی عراق، کره شمالی و امارات مسابقه های مرحله گروهی خود در جام ملتهای آسيا را برگزار خواهد کرد، اين روزها بحث جانشين افشين قطبی خبر روز بخشهای ورزشی در رسانه های ايرانی شده است.
XS
SM
MD
LG