لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

طوفان مرگبار و سیل در تایوان


طوفان و سیل در تایوان صدها کشته بر جای گذاشت
طوفان و سیل در تایوان صدها کشته بر جای گذاشت

به گزارش خبرگزاری ها، بر اثر گسل و ريزش گسترده خاک در پی باران سيل آسا و طوفان شديد در روزهای اخير در تايوان روی داد احتمالا ۸۰۰ نفر از ساکنان يکی از روستاهای جنوب اين کشور جان خود را از دست داده اند.

شديدترين سيلاب در چند دهه اخير در تايوان بوده است.

تا غروب روز دوشنبه رقم رسمی تلفات ۱۵ کشته ، ۵۵ مفقود و ۳۲ مجروح اعلام شده بود. طوفان شديد که «موراکت» نام گرفته است از روز جمعه آغاز شد دو روز سواحل تايوان را درنورديد و پس از آن به سواحل شرقی چين رسيد.

خبرگزاری دولتی تايوان گزارش داد با توجه به ويرانی تعداد زيادی از جاده ها و پل ها عمليات نجات با استفاده از هلی کوپترهای نظامی انجام شده ، آنها توانسته اند بيش از ۱۰۰ نفر از اهالی روستايی را که در محاصره سيلاب بوده است نجات دهند. ساکنان محل می گويند به هنگام هجوم طوفان بين ۵ تا ۶ هزار نفر در يکی از روستاهای کوهستانی در معرض خطر بوده اند.

سی ان ان از قول يک خبرنگار غربی که در حوالی مناطق آسيب ديده است گزارش می کند که با توجه به ادامه عمليات امداد ، قطع راه های ارتباطی و شبکه مخابرات ، هنوز با دقت نمی توان تعداد تلفات را در تايوان تخمين زد.

به گفته اين خبرنگار شاهدان عينی از ديدن ده ها جسد شناور در آب رودخانه ها صحبت می کنند. تعدادی از روستاهای کوهستانی بر اثر ايجاد گسل و ريزش خاک کاملا ويران شده و سيلاب آنها را رفته است.

دولت تايوان اعلام کرده که برق یک ميليون و پانصد هزار خانه در اين کشور قطع شده و حدود نيم ميليون خانه نيز آب ندارد. طوفان «موراکت» که سرعت آن به ۱۶۰ کيلومتر در ساعت می رسيد از روز يکشنبه سواحل شرقی چين را مورد هجوم قرار داده است. البته پيش بينی های هواشناسی احتمال می دهد که دامنه اين طوفان به شهر پرجمعيت شانگهای در شمال چين نخواهد رسيد.

دولت چين اعلام کرده که احتمالا رقم خسارات مالی اين طوفان به یک میلیارد و دویست میلیون دلار خواهد رسيد. به گزارش خبرگزاری دولتی شين هوا در بسياری از استان های شرقی چين از روز يکشنبه شرايط اضطراری اعلام شده است و تمام کشتی ها و قايق ها به ساحل فرا خوانده شده اند.

در يکی از استان های شرقی چين حداقل چند صد خانه ويران و ۱۶ هزار هکتار از زمين های زارعی زير آب رفته است. برخی از فرودگاه های محلی تعطيل شده و بيش از ۵۰ جاده نيز مسدود شده اند.

دولت چين نزديک به يک ميليون نفر از ساکنان دو استان شرقی اين کشور را از خانه های خود در مناطق آسيب پذير تخليه کرده است.

در همين حال روز دوشنبه يک طوفان شديد ديگر که «اتائو» نام گرفته است ، سواحل غربی ژاپن را مورد هجوم قرار داد. پليس ژاپن اعلام کرده که تا پايان روز دوشبنه حداقل ۱۳ نفر کشته و حدود ۲۰ نفر نيز مفقود شده اند.

مقامات دولت احتمال می دهند با ادامه باران های سيل آسا در غرب ژاپن بر شمار تلفات اين حادثه طبيعی افزوده شود.

XS
SM
MD
LG