لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

استراتژی آمریکا در قبال ایران؛ مذاکره یا بمباران؟


جاشوا موراوچیک: هیچ امید منطقی وجود ندارد که با مذاکره و تحریم ایران دست از ساختن بمب هسته ای دست بکشد.
جاشوا موراوچیک: هیچ امید منطقی وجود ندارد که با مذاکره و تحریم ایران دست از ساختن بمب هسته ای دست بکشد.

اخیرا بسیاری از متخصصین آمریکا، در مورد استراتژی آمریکا در قبال ایران و تنش روزافزون بین این دو کشور نظرات متفاوتی را بیان کرده اند. برخی از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی خواهان مذاکره تهران و واشینگتن هستند و برخی دیگر نیز عملیات نظامی را چاره ساز حل بحران اتمی ایران می دانند.


«سیمون دالبی»، استاد جغرافی و اقتصاد سیاسی دانشگاه «کارلتون» در کانادا معتقد است که برای جلوگیری از یک جنگ تمام عیار در منطقه و حتی در جهان، سیاستمداران آمریکایی باید ابتکار عمل را به دست گیرند و مذاکرات دیپلماتیک را در خاورمیانه آغاز کنند.


وی در مقاله ای که در سایت دانشگاه «کارلتون» نوشته، یادآوری می کند که آغاز جنگ جهانی اول و حمله ژاپن به « پرل هاربور» بسیاری از سیاستمداران را متعجب کرد.


وی می گوید که محاسبات اشتباه و درک نادرست از شرایط در دو مورد ذکر شده، منجر به جنگ های وحشتناک شد. پرفسور «دالبی» می گوید این امر می تواند با شرایط کنونی بار دیگر در خلیج فارس رخ دهد.


سناریوی بمباران ایران


آقای «دالبی» می گوید بن بست مذاکرات بین ایران و امریکا ناشی از آن است که ایالات متحده از ایران می خواهد پیش از هر گونه مذاکره، فعالیت های غنی سازی را به تعلیق در آورد.


وی می افزاید: این امر به دلیل غرور ملی در ایران چندان امکان پذیر نیست. آقای «دالبی» می گوید فعالیت های هسته ای ایران، سخنان محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، در مورد محو اسراییل از نقشه جهان و توسعه موشک های بالستیک شهاب، زنگ خطر را در تل آویو به صدا در آورده است.


وی معتقد است که هر گونه حمله اسراییل به ایران خاورمیانه را به سوی جنگ های بیشتری سوق خواهد داد.


«جاشوا موراوچیک» از متخصصین خاورمیانه، در موسسه « آمریکن اینترپرایز» بر خلاف «سیمون دالبی» معتقد است که مذاکرات با ایران که هنوز خواهان صدور انقلاب اسلامی است، به جایی نخواهد رسید.



جاشوا موراوچیک: چشم اندازی برای تغییر رژیم ایران در آینده نزدیک وجود ندارد و تنها راه ممکن حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران است. منظور من حمله و تجاوز زمینی و اشغال نیست بلکه حمله هوایی برای جلوگیری از ساختن بمب هسته ای است.

در مقاله ای که در سایت این موسسه چاپ شده، آقای «موراوچیک» می گوید که به جز احتمال حمله مستقیم و یا غیرمستقیم هسته ای به اسراییل و یا در اختیار قرار دادن مواد رادیواکتیو در دست تروریست ها، سلاح هسته ای به تهران جرات لازم را خواهد داد تا به نیروی غالب در منطقه مبدل شود.


وی می افزاید هیچ امید منطقی وجود ندارد که با مذاکره و تحریم، ایران دست از ساختن بمب هسته ای دست بکشد.


آقای «موراوچیک» می گوید: چشم اندازی برای تغییر رژیم ایران در آینده نزدیک وجود ندارد و تنها راه ممکن حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران است.


وی می گوید منظور من حمله و تجاوز زمینی و اشغال نیست بلکه حمله هوایی برای جلوگیری از ساختن بمب هسته ای است.


هزینه حمله و واکنش ایران



سیمون دالبی:حمله و مبهم بودن اوضاع می تواند واکنش های شدید و غیر منتظره رژیم ایران را که حیات نظامش را در خطر می بیند بدنبال داشته باشد که از جمله آنها بستن تنگه هرمز و حمله به کشورهای خلیج فارس است.

«سیمون دالبی» هزینه حمله به ایران و افزایش تنش بین این دو کشور را برای منطقه و تمامی جهان بسیار زیانبار می داند.


وی می گوید حمله هوایی به ایران همان مدل حمله به صربستان خواهد بود و نقاط حساس از جمله تاسیسات نظامی و پل ها مورد حمله قرار خواهد گرفت.


وی می گوید البته برای ایران، تشخیص دادن این امر که حمله آمریکا فقط هوایی است و یا برای تغییر رژیم است بسیار سخت خواهد بود.


حمله و مبهم بودن اوضاع می تواند واکنش های شدید و غیر منتظره رژیم ایران را که حیات نظامش را در خطر می بیند از جمله بستن تنگه هرمز و حمله به کشورهای خلیج فارس را داشته باشد. وی می گوید قیمت نفت به بیشتر از ۱۵۰ دلار صعود خواهد کرد.


«جاشوا موراوچیک»، کارشناس «آمریکن اینترپرایز»، اگر چه معتقد است که ایران دست به تلافی خواهد زد ولی می گوید «اگر جنگ اتفاق بیافتد، ایران تلافی خواهد کرد ولی ارزش آن را دارد که کشوری که شعار رسمی اش مرگ بر آمریکاست را متوقف کنیم.»


وی حمله احتمالی آمریکا را حمله ای پیشگیرانه و مطابق با قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل می داند چرا که محمود احمدی نژاد در مورد دنیای بدون آمریکا صحبت کرده است.


آقای «موراوچیک» با نقل قول از «هیگو گوریتوس» از بنیانگذاران منشور سازمان ملل می نویسد: قانون بین المللی «حق کشتن کسی را می دهد که آماده کشتن است.»


XS
SM
MD
LG