لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

۱۶ دانشجو در تهران و مشهد بازداشت شدند


از هفته گذشته تا کنون ۱۶ دانشجو در تهران و مشهد بازداشت شده اند.
از هفته گذشته تا کنون ۱۶ دانشجو در تهران و مشهد بازداشت شده اند.

نهمين سالگرد نا آرامی های ۱۸ تير ماه ۱۳۷۸ در کوی دانشگاه تهران مانند هر سال با بازداشت تعدادی از دانشجويان همراه بود. از هفته گذشته تا کنون ۱۶ دانشجو در تهران و مشهد بازداشت شده اند.


به گزارش خبرنامه امير کبير، پايگاه خبری- تحليلی دانشجويان دانشگاه امير کبير و سايت ادوار نيوز، وب سايت خبری سازمان دانش آموختگان ايران ، ادوار تحکيم وحدت، خبر از بازداشت ۱۶ دانشجو در روزهای اخير داده اند.


بر اساس اين گزارش ها، امير سرابی، دبير انجمن اسلامی دانشگاه دامغان، مجتبی عماد پور، عضو انجمن اسلامی دانشگاه دامغان و دانشجويی به نام بيات در روز سه شنبه ۱۸ تير ماه در مشهد بازداشت شده اند.


صبح روز سه شنبه ۱۸ تير ماه نيز پنج دانشجو از اعضای کميته پيگيری بازداشت های شهر مشهد دستگير شدند.


علی قلی زاده، علی صابری، رضا عرب، اشکان آرشيان و مهدی قاسمی برای پيگيری وضعيت سجاد رجبی، محمد ميزبان، توحيد دولتشناس، محمد زراعتی و فرزاد حسن زاده ، ۵ دانشجويی که هفته گذشته بازداشت شده بودند، کميته پيگيری بازداشت های شهر مشهد را تشکيل داده بودند.


به گزارش خبرنامه امير کبير، پايگاه خبری- تحليلی دانشجويان دانشگاه امير کبير، از وضعيت هيچ کدام از ۱۰ دانشجوی بازداشت شده در شهر مشهد خبری در دست نيست.


علی صابری، عضو انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير سال گذشته در همين ايام بازداشت شد و نزديک به ۴۰ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوين گذراند.


در همين حال فعالان دانشجويی از بازداشت سه دانشجوی ديگر در روزهای اخير خبر داده اند.


سلمان سيما و مهدی خدايی، دانشجويان دانشگاه آزاد و مجيد اسدی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی، دانشجويانی هستند که در تهران بازداشت شده اند.سلمان سيما پيش از اين به دليل فعاليت های دانشجويی از سوی کميته انضباطی به دو ترم تعليق از تحصيل محکوم شده بود.


محمد اوليايی فرد، وکيل مدافع اين سه دانشجو به رادیو فردا می گويد مجيد اسدی و مهدی خدايی در منزل و سلمان سيما در دانشگاه دستگير شده اند.


آقای اوليايی فرد می افزايد که منزل اين سه دانشجو توسط نيروهای امنيتی و انتظامی تفتيش شده است.
وکيل مدافع سه دانشجوی بازداشت شده، می گويد: « هنوز مشخص نيست که موکلانش به چه اتهامی بازداشت شده اند»


وی می افزايد:« معمولا در اين گونه موارد وقتی دانشجويان بازداشت می شوند، هيچ گونه خبری درباره اتهام دانشجويان به وکيل، خانواده و خود آنها اعلام نمی شود. اما آنچه بر حسب تجربياتی که در پرونده های امنيتی و سياسی داشته ايم، دو عنوان کلی برای اين بازداشت شدگان در نظر گرفته می شود. يا آنها را به تبليغ عليه نظام يا اقدام عليه امنيت ملی متهم می کنند. »


محمد اوليايی فرد، وکيل مدافع سه دانشجوی بازداشت شده در تهران به رادیو فردامی گويد، بازداشت گسترده دانشجويان در تهران و مشهد، بی ارتباط با سالگرد ۱۸ تير ماه نيست و می افزايد:« در اين ۹ سال هم با نزديک شدن به چنين روزی ما شاهد موجی از دستگيری دانشجويان بوديم.»


آقای اولیایی فرد می گوید: «معمولا دانشجويانی که برای گراميداشت اين روز فعاليت می کردند يا دانشجويانی که فعال تر بودند و حضور چشم گيرتری در دانشگاه داشتند، حتی در صورتی که فعاليت خاصی هم نمی کردند، برای اينکه جو در چنين روزی کنترل شود، ماموران امنيتی آنها را دستگير می کردند. امسال هم چندی پيش از ۱۸ تير ماه، دستگيری دانشجويان آغاز شد.»


«سیاست رعب و وحشت»


در همين حال دفتر تحکيم وحدت با انتشار بيانيه ای در نهمين سالروز نا آرامی های ۱۸ تير ماه در کوی دانشگاه تهران ضمن گرامیداشت اين واقعه، اعتراض جدی خود را نسبت به تداوم سياست های به گفته اين دفتر، «اشتباه حاکمان در قبال مسايل کشور و تداوم سياست های آمرانه در دانشگاه» اعلام کرده است.


علی نيکو نسبتی، مسوول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت، درباره نکات مطرح شده در اين بيانيه به رادیو فردا می گويد:« ما اعتقاد داريم که جمهوری اسلامی با توسل به سياست رعب و وحشت اقدام به بازداشت دانشجويان می کند و اين سياست سياست درستی نيست. ما بارها اعلام کرده ايم که حذف منتقدان باعث پيشرفت کشور نمی شود و مسوولين بايد به فکر اصلاح امور باشند. اما متاسفانه گوش شنوايی وجود ندارد و همچنان شاهد تداوم برخورد با منتقدان در سطوح مختلف کشور هستيم.»


در همين حال انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شاهرود در بيانيه ای ضمن اعتراض به بازداشت های اخير فعالان دانشجويی در مشهد و تهران، خواستار آزادی تمام بازداشت شدگان از جمله علی قلی زاده، سخنگوی اين انجمن شد.


انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير نيز با صدور بيانيه ای با يادآوری سالگرد ۱۸ تير ماه ، به بازداشت دانشجويان در روزهای اخير اعتراض کرد.


در اين بيانيه آمده است:« انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير ، بازداشت های غير قانونی و خودسرانه اخير را محکوم کرده و خواستار آزادی هر چه سريعتر اين دانشجويان و همچنين احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی، سه دانشجوی در بند امير کبير شده است که بيش از يک سال است در زندان بسر می برند.»


XS
SM
MD
LG