لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

ایران از تولید زیر دریایی نیمه سنگین خبر داد


تصویر یک زیر دریایی ایرانی در جریان مانوری در آب های خلیج فارس و دریای عمان که از سوی خبرگزاری های ایران منتشر شده است.
تصویر یک زیر دریایی ایرانی در جریان مانوری در آب های خلیج فارس و دریای عمان که از سوی خبرگزاری های ایران منتشر شده است.

ایران روز دوشنبه از راه اندازی خط تولید زیر دریایی نیمه سنگین برای حفظ امنیت در تنگه هرمز خبر داد و همزمان آیت الله خامنه ای سه فرمانده ارتش را در سمت های خود جابجا کرد.


مصطفی نجار، وزير دفاع ايران، اعلام کرد که اين کشور خط توليد زير دريايی نيمه سنگين راه اندازی کرده است تا قادر به حفظ امنيت در تنگه هرمز باشد.


اداره تبليغات وزارت دفاع ايران در مورد اين زيردريايی ها گفته است: زير دريايی «قائم» در کلاس نيمه سنگين، قابليت حمل و پرتاب انواع اژدر، موشک های زير سطحی و جابجايی نيروهای عمليات ويژه را داراست.


به گزارش خبرگزاری های ايران، اين خط توليد در سازمان صنايع دريايی وزارت دفاع افتتاح شد ولی جزئیات بیشتری در باره این زیر دریایی منتشر نکردند.


ايران بارها به غرب هشدار داده که اگر تاسيسات هسته ای اين کشور را مورد حمله قرار دهد، تهران قادر است تنگه هرمز را مسدود کند.


فرمانده ناوگان پنجم ايالات متحده آمريکا در خليج فارس، حدود دو ماه پيش در مورد تهديدات ايران اعلام کرد که واشينگتن اجازه نخواهد داد که ايران تنگه هرمز را مسدود کند.


دريا سالار کوين کاسگريف در این زمینه گفت: «آنها [ايرانيان] نمی توانند آن [تنگه هرمز] را ببندند. آنها اجازه چنين کاری را نخواهد يافت.»


تنگه هرمز به عنوان يک آبراه حياتی برای عبور جريان نفت بين دو کشور ايران و عمان قرار گرفته است و حدود ۴۰ درصد نفت جهان از اين مسير به بازارهای جهانی ارسال می شود.


همچنين سالانه ۱۳ هزار شناور از مسير تنگه هرمز وارد خليج فارس می شوند و ۹۰ درصد واردات و صادرات ايران نيز از همين مسير انجام می شود.


به گزارش خبرگزاری نيمه رسمی دانشجويان ايران، ايسنا، وزير دفاع جمهوری اسلامی، بزرگترين خطر برای امنيت خليج فارس به ويژه تنگه هرمز را نيروهای فرامنطقه ای دانست.


وی همچنين افزود خروج کامل اين نيروها موجب ايجاد امنيت پايدار در منطقه می شود.


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی با صدور احکامی، سه فرمانده ارتش ايران را در پست های خود جابجا کرد.

هفته گذشته نيز حبيب الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران اعلام کرد، يک زيردريايی جديد که به دست متخصصين ايرانی ساخته شده به نيروی دريايی اين کشور افزوده شده است.


برخی از کارشناسان نظامی می گويند که گرچه قدرت نظامي ایران در خليج فارس قابل مقايسه با آمريکا نيست ولی می تواند مشکلات زيادی را در اين منطقه ايجاد کند.


جابجايی سه فرمانده ارتش


همزمان با این تحول، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی با صدور احکامی، سه فرمانده ارتش ايران را در پست های خود جابجا کرد.


رهبر ايران در حکمی، سرتيپ سيد عبدالرحيم موسوی را به سمت جانشين فرمانده کل ارتش منصوب کرده است. اين سمت پيشتر بر عهده سرتيپ قرائی آشتيانی بود.


گزارش های رسيده حاکی است که فرماندهی نيروی زمينی ارتش نيز به سرتيپ احمد رضا پوردستان سپرده شده است و سرتيپ محمد حسين دادرس که پيشتر اين سمت را به عهده داشت به عنوان معاون هماهنگ کننده فرمانده کل ارتش ايران منصوب شده است.


تغييرات در نيروهای نظامی ايران در سال های اخير افزايش يافته است و سال گذشته نيز رحيم صفوی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سمت خود برکنار و محمد علی جعفری به جای وی منصوب شد.


فرمانده جديد سپاه پاسداران، هفتم مهر سال گذشته اعلام کرد که ماموريت اصلی اين ارگان نظامی جمهوری اسلامی ايران «مقابله با تهديدهای داخلی» است.


به دنبال انتصاب فرمانده جديد سپاه، بسياری از فرماندهان ميانی اين نيرو در هفته اول تيرماه تغيير کردند که هدف از آن، « حفظ وحدت و در يک صف حرکت کردن نيروها» عنوان شد.


XS
SM
MD
LG