لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

دولت های بیشتری کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می شناسند


محمود عباس
محمود عباس
کشور «سورینام» که یکی از 34 دولت حوزه آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی است، سه شنبه اعلام کرد که «کشور مستقل فلسطین را در مرزهای سال1967 برسمیت می شناسد» و از «حق فلسطینی ها برای داشتن کشور مستقل دفاع می کند.»

همزمان ایرلند سطح نمایندگی فلسطینی ها را به «سفارت» ارتقا داد، بلکه محمود عباس به فلسطینی ها خبر داد که در روزهای آینده ده کشور دیگر حوزه آمریکای لاتین نیز کشور مستقل فلسطین را برسمیت خواهند شناخت.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «معان»، دسی بوتروس، رییس جمهوری «سورینام» با ارسال نامه رسمی به محمود عباس نوشته است که وجود کشور مستقل فلسطین از نظر دولت و کشور «سورینام» یک واقعیت وجودی است.

رییس جمهوری «سورینام» نسخه این نامه را نیز برای بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل، ارسال کرده است.

در همین حال، محمود عباس در مصاحبه با تلویزیون تشکیلات خود گردانی گفت که در روزهای آینده که سران کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی گرد هم خواهند آمد، انتظار می رود که دست کم ده کشور دیگر، استقلال کشور فلسطین را برسمیت بشناسند.

ابومازن گفت که رییس جمهوری پرو به او قول داده است که ده کشور دیگر نیز به سایر دولت هایی بپیوندند که پیشتر کشور مستقل فلسطین را برسمیت شناخته اند.

«سورینام» که زبان مردم آن هلندی است، عملا" به یازده کشور دیگر حوزه آمریکای لاتین پیوسته که کشور فلسطین را به تازگی برسمیت شناخته اند.

قطار شناسایی کشور مستقل فلسطین از حدود سه ماه پیش، و از هنگامی آغاز شد که لوییس ایناسیو لولا داسیلوا، در آستانه پایان دوران ریاست جمهوری اش در برزیل، بیانیه برسمیت شناختن کشورمستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن سال 1967، با پایتختی شرق بیت المقدس را منتشر کرد.

در پی برزیل، آرژانتین، اروگوئه، بولیوی، شیلی، اکوادور و پرو نیز کشور مستقل فلسطین را در سال 1967 برسمیت شناختند هر چند که تنها شیلی بود که در بیانیه رسمی خود اشاره ای صریح به مرزهای سال 1967 نکرده است.

درروزهای اخیر نیز، کشور کوچک «گویان» و در پی آن هم پاراگوئه اعلام کردند که کشور مستقل فلسطین را می پذیرند.

در روزهای گذشته اعلام شد که برخی از کشورهای اروپایی نیز به قطار شناسایی کشور فلسطین می پیوندند.از نامه دیمیتریوس کریستوفیاس، رییس جمهوری قبرس به محمود عباس، در زمینه برسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین خبر داده شده است.

همزمان خبر رسید که جمهوری چک تصمیم مشابهی گرفته است، و بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی و آفریقایی نیز در حال گام برداشتن در مسیر شناسایی کشور مستقل فلسطین هستند.

همزمان، سطح هیئت نمایندگی فلسطینی ها در بسیاری از کشورهای جهان ارتقا یافته است. دولت ایرلند تازه ترین دولتی است که در روزهای اخیر اعلام کرد که سطح هیئت نمایندگی سیاسی تشکیلات خود گردان فلسطینی در دابلین، پایتخت ایرلند، را به سفارت ارتقا می دهد.

اسرائیل و آمریکا اقدامات دولت های یاد شده در اعلام شناسایی کشور مستقل فلسطین را «یکجانبه» دانسته و مدعی هستند که استقلال کشور فلسطین باید تنها برآمده از روند صلح اسرائیلی- فلسطینی باشد.

اما فلسطینی ها نسبت لجاجت دولت اسرائیل که با ساخت و سازها در کرانه باختری و شرق بیت المقدس مانع از تجدید مذاکرات صلح می شود جان به لب شده اند.
XS
SM
MD
LG