لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

تنش در مناسبات اسرائيل با رئيس دوره‌ای اتحاديه اروپا


روزنامه «آفتون بلادت»، چاپ استکهلم
روزنامه «آفتون بلادت»، چاپ استکهلم
اصرار قاطع دولت اسرائيل به سوئد برای «پوزش خواهی رسمی» بابت چاپ مطلبی در يک روزنامه سوئدی عليه ارتش اسرائيل، و خودداری دولت سوئد از اجرای اين خواسته اسرائيل، موجب تنش جدی در مناسبات اسرائيل با رئيس دوره ای اتحاديه اروپا شده است.

روزنامه «آفتون بلادت»، چاپ استکهلم، هفته گذشته مطالبی را به نقل از فلسطينی‌ها منتشر کرد که آنها مدعی بودند «سربازان اسرائيلی فلسطينی‌ها را می‌دزدند، به قتل می‌رسانند و اعضای داخلی جسد را می‌فروشند و کالبد را بدون اعضای داخلی برای خاکسپاری به خانواده‌های فلسطينی پس می‌دهند.»

سفارت سوئد در اسرائيل چهارشنبه در بيانيه‌ای از اين مقاله پوزش خواست اما نخست‌وزير و وزارت خارجه سوئد با اين اقدام سفارت کشور خود در تل‌آويو مخالفت کرده و تأکيد کردند که به خاطر حرمت «آزادی بيان» حاضر به نکوهش روزنامه «آفتون بلادت» نيستند هرچند که «ضد يهودی نيستند و مقاله را وحشتناک می‌دانند.»

کارل بيلدت وزير خارجه سوئد پنجشنبه در وب سايت شخصی خود نوشت: «آزادی بيان يکی از سنگ بناهای مستحکم مردمسالاری در سوئد است»، و افزود که «اگر قراربود مشغول رسيدگی به امورغريبی از اين دست شوم، برای هيچ کاری فرصت نخواهم داشت.»

اما وزير خارجه اسرائيل می‌گويد: «سکوت دولت سوئد، مانند سکوت دولت‌های اروپایی در ايام تسلط نازی‌ها است که به هيتلر امکان داد شش ميليون يهودی را به قتل برساند.»

اسرائيل احتمال لغو سفر پيش روی وزير خارجه سوئد به اسرائيل، و نيز احتمال لغو مجوز برای کار خبرنگاران روزنامه «آفتون بلادت» در اسرائيل را بررسی می‌کند. وزير دفاع اسرائيل نيز گفت از تيم حقوقی وزارت دفاع خواسته است احتمال مطرح کردن شکايت عليه روزنامه سوئدی را بررسی کنند.

مقامات اسرائيل و افکار عمومی يهوديان در اروپا و آمريکا اين اتهام را با «افترای خون در طول تاريخ عليه يهوديان» مشابه دانسته و شديداً به خشم آمده‌اند.

وب سايت فارسی وزارت خارجه اسرائيل در گزارشی در روزهای اخير حتی پرسيده بود «چرا اين اتهام ضد يهودی در شرایطی در سوئد مطرح شده که جمهوری اسلامی ايران با سوئد مناسبات تجاری گسترده‌تری برقرار می‌کند.»

وب سايت رسمی «همدمی» به حضور روزهای اخير يک هيئت جمهوری اسلامی ايران، شامل نمايندگانی از مجلس شورای اسلامی در سوئد برای معامله جديد با کمپانی سوئدی اريکسون و نيز حضور سفير سوئد در آئين تحليف محمود احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی اشاره کرده است.

اين وب سايت رسمی وزارت خارجه اسرائيل ميان سخنان احمدی‌نژاد در انکار هولوکاست که از چهار سال پيش آغاز شد با ماجرای مطرح شده اخير در روزنامه سوئدی يک خط ارتباط تلويحی قائل شده است.

مناسبات اتحاديه اروپا با اسرائيل در دولت اهود اولمرت نخست‌وزير پيشين رو به گسترش نهاد و تفاهم‌های لازم برای قائل شدن برتری در همکاری‌های مختلف با اسرائيل نيز رسماً امضا شد. اما عمليات نظامی «سرب گداخته» ارتش اسرائيل در ژانويه موجب بحران جدی در مناسبات با اتحاديه اروپا شد و از اول آوريل نيز که دولت نتانياهو روی کار آمد، تنش شدت گرفت.

اتحاديه اروپا خواهان قطع کامل شهرک‌سازی‌های يهودی اسرائيل است و سياست‌های ادامه محاصره غزه را مورد انتقاد شديد قرار می‌دهد، و اکنون نيز که سوئد تا پايان سال ۲۰۰۹ رئيس دوره‌ای اتحاديه اروپاست، ماجرای جديد بر مناسبات اتحاديه اروپا با اسرائيل سايه‌افکن شده است.
XS
SM
MD
LG