لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

«سوریه به بازرسان آژانس اجازه بازدید نداد»


مقر آژانس بین المللی انرژِ اتمی در وین.(عکس: AFP)
مقر آژانس بین المللی انرژِ اتمی در وین.(عکس: AFP)

ديپلمات ها روز شنبه اعلام کردند که سوريه مانع بازديد بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی از اين کشور برای بررسی آنچه برنامه مخفی هسته ای سوريه گفته می شود، شده است.


اين بازرسان می خواستند برای بازديد از منطقه «الکبار» واقع در بيايان های سوريه که سپتامبر سال گذشته توسط اسرائيل بمباران شد به دمشق بروند.


آمريکا بارها سوريه را متهم کرده که با همکاری کره شمالی در پی ساختن بمب اتمی بوده است.


مايکل هيدن، ريس سازمان اطلاعات آمريکا، « سی آی ای»، در اوايل ارديبهشت، در همين مورد در يک نشست خبری، با اشاره به حمله سال گذشته جنگنده های اسرائيل به يک «تاسيسات هسته ای» در خاک سوريه، گفت: «اسرائيل، ماه سپتامبر گذشته، در حالی اين تاسيسات را در سوريه بمباران و نابود کرد که چند هفته، يا حد اکثر چند ماهی بيشتر به تکميل آن نمانده بود.»


در ماه آوريل، ايالات متحده امريکا اعلام کرد پيونگ يانگ در ساخت نيروگاه اتمی سوريه کمک می کند.


سوريه، سال گذشته ضمن اعتراض نسبت به شکسته شدن حريم حوايی خود اعلام کرد که هواپيماهای اسرائيلی يک منطقه خالی از سکنه را بمباران کرده اند.


سوريه پيشتر اعلام کرده بود که آماده است با آژانس بين المللی انرژی اتمی، برای رفع اتهام های که آمريکا به وجود تاسيسات هسته ای مخفی در آن کشور وارد کرده است، همکاری کند.


در همين حال، ديپلمات هايی که نخواستند هويتشان فاش شود، به آسوشيتدپرس گفتند که واشينگتن در يادداشتی به شورای حکام آژانس خواسته تا درخواست سوريه برای عضويت در شورای اين آژانس را که متشکل از ۳۵ کشور است، رد کنند.


به گفته اين ديپلمات ها، واشينگتن کشور قزاقستان را تشويق کرده تا برای عضويت در اين شورا اقدام نمايد ولی به نظر می رسد اين کشور نيز از حمايت بسياری از کشورها برخوردار نباشد.


در اوايل خرداد ماه، روزنامه واشینگتن پست از قول منابع آگاه اعلام کرد که برخی منابع اطلاعاتی آمريکا گفته اند در سه نقطه ديگر در خاک سوريه هم تاسيساتی مرتبط با تاسيسات منهدم شده الکبار وجود دارد و امکان دارد سوريه مخفيانه در آن نقاط تاسيسات هسته ای ساخته باشد.


با اين حال محمد البرادعی، در جريان گفت وگو با تلويزيون العربيه گفته بود که مدرکی در باره اينکه سوريه افراد متخصص يا سوخت هسته ای کافی برای داير کردن تاسيسات بزرگ هسته ای را داشته باشد، وجود ندارد.


او گفته بود که آژانس تنها عکس هايی از تاسيسات بمبارن شده سوريه در دست دارد که نشان می دهد اين تاسيسات با تاسيسات هسته ای کره شمالی شباهت دارد.


XS
SM
MD
LG