لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

آمادگی سوریه برای ادامه مذاکرات صلح با اسرائیل


سوريه اعلام کرد که دمشق آماده ادامه مذاکرات صلح با اسرائيل، درصورت رسيدن لیونی به نخست وزيری این کشور است.(عکس: AFP)
سوريه اعلام کرد که دمشق آماده ادامه مذاکرات صلح با اسرائيل، درصورت رسيدن لیونی به نخست وزيری این کشور است.(عکس: AFP)

سوريه در نخستين واکنش رسمی به پيروزی تسيپی ليونی درانتخابات حزب «کاديما» در اسرائيل، اعلام کرد که دمشق آماده مذاکرات صلح با اسرائيل در صورت دستیابی وی به مقام نخست وزيری است.


« تشرین» روزنامه رسمی ارگان دولت سوريه، روز شنبه در مقاله ای نوشت: «زيباروی موساد»، سياستمداری خواهد بود که سرنوشت منطقه را تعيين می کند.


تشرين در اين مقاله با عنوان «تسيپی، پرنده جديد اسرائيل»، با اشاره به عضويت خانم ليونی در موساد نوشت: پرنده زيبای موساد همه توانايی های لازم را برای رسيدن به نخست وزيری اسرائيل دارد و در او، مجموعه توانایی هايی که از داويد بن گوريون، اولين نخست وزير اسرائيل، تا اهود اولمرت، آخرين نخست وزيراسرائيل، بود، يک جا وجود دارد.


اين روزنامه سوری نوشت: اين پرنده می رود که بانوی آهنين شود و سرنوشت رفتن منطقه به سوی جنگ يا صلح در دست اوست.


اشاره تشرين به «پرنده» مفهوم نام خانم ليونی است. تسيپی مخفف واژه تسيپورا است. درزبان عبری، تسيپورا به معنای پرنده است. کسانی نيز که درسازمان های اطلاعاتی کارمی کنند، گاهی پيک يا کبوتر لقب داده می شوند.


ترکيه اعلام کرد که آماده ادامه ميانجيگری ميان اسرائيل و سوريه و ميزبانی مذاکرات نمايندگان این دو کشورهمسايه است.

خانم ليونی هنگامی که خدمت دو ساله سربازی در ارتش اسرائيل را به پايان برد، همزمان با تحصيلات دانشگاهی خود در رشته حقوق، در يک دوره عضو موساد، تشکيلات اطلاعات خارجی اسرائيل، بود.


او هنگامی که در اوائل دهه بيست عمر خود بود، از جمله در پاريس، در فعاليت هايی به عنوان مامور موساد شرکت داشت.


روزنامه تشرين اعلام کرد: سوريه آماده است گفت و گوهای سياسی با دولت جديد اسرائيل را دنبال کند و منتظر اعلام مواضع خانم ليونی دراين باره است.


ناظران در اسرائيل پيشتر می گفتند که خانم ليونی در سه سالی که وزير امور خارجه بود، چندان با تماس های سياسی با سوريه موافق نبود.


وی در مبارزات انتخاباتی درون حزبی اش اعلام کرده بود برای از سرگيری تماس ها با سوريه شتاب چندانی نخواهد کرد، زيرا «سوريه بايد از همپيمانی با ايران، حزب الله و حماس دوری جوید.»


آمادگی ترکيه برای ادامه ميانجی گری


دراين ميان، ترکيه اعلام کرد که آماده ادامه ميانجيگری ميان اسرائيل و سوريه و ميزبانی مذاکرات نمايندگان این دو کشور همسايه است.


سخنگوی دولت ترکيه در مصاحبه با روزنامه اسرائيلی « هاآرتص» اعلام کرد: نقش ترکيه در پيشبرد تماس های اسرائيل و ترکيه، در صورتی که خانم ليونی سمت نخست وزيری را در دست گيرد، ادامه خواهد يافت.


پس از هفت سال رکود، مذاکرات اسرائيل و سوريه از ماه مه ۲۰۰۸ به صورت غيرمستقيم در ترکيه از سر گرفته شد و آخرين دور آن، اواخر ماه ژوئيه برگزار گرديد.


بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه، نیز اوایل ماه سپتامبر گفت که مذاکرات کشورش با اسرائيل ادامه می يابد.


وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه، هفته گذشته گفت: «هر هنگام که اسرائيل آماده باشد، سوريه حاضر به ادامه مذاکرات است».



وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه، هفته گذشته گفت که «هرهنگام که اسرائيل آماده باشد، سوريه حاضر به ادامه مذاکرات است».

سوريه که باز پس گيری بلندی های جولان را درخواست می کند، اعلام آمادگی کرده است در صورت تحقق این خواسته، مناسبات کامل در سطح سفير با اسرائيل داشته باشد.


«نمونه گيری ها فعاليت اتمی را ثابت نکرد»


اعلام آمادگی سوريه برای تداوم تماس های سياسی با دولتی که احتمالا توسط خانم ليونی تشکيل خواهد شد، با ادامه بررسی در مورد فعاليت های اتمی سوريه از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی همزمان شده است.


به گفته ديپلمات های غربی، سوريه از مرحله اول تحقيقات آژانس عبور کرده است. زيرا نمونه هایی که از محل بمباران شده در «ديرالزور» برداشته شده بود، احتمال فعاليت اتمی در آن منطقه را ثابت نکرد.


بازرسان آژانس اخيرا امکان يافتند به سوريه بروند و از محل بمباران شده نمونه برداری کنند.


اين سفر تنها يک بار انجام شد و سوريه اعلام کرد ديگر به ناظران اجازه تکرار اين نمونه برداری را نخواهد داد.


سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائيل می گويد سوريه آن محل را پس از بمباران کاملا زير و رو و هر نشانه ای از فعاليت های اتمی خود را پاک کرد.


ناظران آژانس با تاخير حدودا يکساله امکان يافته بودند از اين محل بازدید کنند. سوريه ماه ها از بازديد ناظران آژانس از اين محل جلوگيری می کرد.


جرج بوش، رييس جمهور، و مايکل هیدن، رييس سازمان جاسوسی آمريکا، تاکيد کردند که سوريه با ياری کره شمالی درصدد برپایی يک سايت اتمی برای توليد بمب اتمی از طريق پلوتونيوم بود.


اسرائيل هيچگاه رسما بمباران اين سايت سوريه را تاييد نکرد. اما جرج بوش تاکيد کرد «بمباران اين محل، رساندن پيامی روشن به ايران نيز بود.»


XS
SM
MD
LG