لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

«استعفای دادستان حما در اعتراض به سرکوب مخالفان اسد»


عدنان محمد بَکُور
عدنان محمد بَکُور

عدنان محمد بَکُور، دادستان استان حما در سوريه روز چهارشنبه، با انتشار ویدیویی در یوتیوب اعلام کرد در اعتراض به سرکوب معترضان حکومت بشار اسد، از مقام خود استعفا داده است. مقامات سوری می‌گویند دادستان حما ربوده شده و آدم ربایان وی را مجبور به بیان چنین سخنانی کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی سوريه پیشتر روز دوشنبه اعلام کرده بود که دادستان استان حما در حين عزيمت به محل کارش در کاخ دادگستری، به دست مخالفان ربوده و مجبور به استعفا شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادستان حما در این ویدئو گفته است: «من قاضی عدنان محمد بکور، دادستان استان حما، اعلام می‌کنم که در اعتراض به عملکرد وحشیانه علیه معترضان صلح‌طلب استعفا می‌دهم.»

در همین حال، برخی از ساکنان حما به رویترز گفته‌اند که نیروهای امنیتی سوری روز پنجشنبه نیز به مناطق مسکونی حما حمله کرده و دهها معترض را دستگیر کرده‌اند.

دادستان استان حما در برشمردن دلايل استعفای خود، به کشته شدن «۷۲ فعال سياسی و تظاهرکننده بازداشت شده در زندان مرکزی حما» اشاره کرده است. وی همچنين مدعی شده است که در حمله ماه گذشته ارتش سوريه به شهر حما، مرکز اين استان، ۴۲۰ غيرنظامی کشته شده‌اند.

نیکلا سرکوزی ، رئیس جمهور فرانسه ، چهارشنبه ضمن انتقاد شدید از بشار اسد گفت فرانسه و هم‌پیمانانش هر آنچه لازم است انجام خواهند داد تا آرزوی دموکراسی و آزادی مردم سوریه تحقق بپذیرد.

همچنین آمريکا روز چهارشنبه «خشونت سازمان يافته» عليه دستگيرشدگان را محکوم کرده و خواستار آزادی زندانيان سياسی در سوريه شد.

فرانسه و ديگر متحدان غربی در شورای امنيت خواهان اعمال تحريم و فشارهای بيشتر از جمله ممنوعيت فروش سلاح به سوريه هستند اما روسيه با این خواسته مخالفت می‌کند.

به گزارش گروه‌های حقوق بشری، بيش از دو هزار و ۲۰۰ تن در جريان سرکوب‌های شش ماه گذشته در سوريه، کشته شده‌اند.

سازمان عفو بين‌الملل اعلام کرده است که بر اساس گزارش‌های دريافتی در کمتر از پنج ماه گذشته «دستکم ۸۸ تن» از جمله «۱۰ نوجوان» که همگی در جريان ناآرامی‌های سوريه بازداشت شده‌ بودند جان خود را در زندان‌های سوریه از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG