لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

يورش نيروهای دولتی سوريه به شهر رستن


تظاهرات ضد دولتی در سوریه پس از نماز جمعه در روز ۳۰ سپتامبر
تظاهرات ضد دولتی در سوریه پس از نماز جمعه در روز ۳۰ سپتامبر

ساعت‌های اولیه بامداد شنبه، بیش از ۲۵۰ تانک و خودروی زرهی، به شهر رستن واقع در استان حمص یورش بردند. این شهر از چهار روز پیش شاهد درگیری شدید نیروهای دولتی با جدا شدگان از ارتش است.

درگیری‌های رستن طولانی مدت‌ترین درگیری میان جدا شدگان از ارتش و نیروهای دولتی از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوریه است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که «نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی بیش از ۲۵۰ تانک و خودروی زرهی به شهر رستن یورش بردند در حالی که درگیری میان نیروهای دولتی و جداشدگان از ارتش همچنان ادامه دارد.»

این فعال سوری که در لبنان به سر می‌برد، در گفت‌و‌گو با روزنامه اسرائیلی هاآرتص، از تخریب بسیاری از خانه‌ها در شهر خبر داد و گفت: «نزدیک به ۲ هزار نفر از ساکنان شهر مجبور به فرار شدند.»

رستن در روزهای اخیر به پایگاه نیروهای جدا شده از ارتش سوریه تبدیل شده بود. آنها دلیل جدا شدن خود را سرپیچی از فرمان شلیک آتش به سمت تظاهر کنندگان مسالمت‌آمیز عنوان می‌کنند.

جدا شدگان از ارتش سوریه گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل دادند. سخنگویان این گروه در بیانیه‌های مختلفی وظیفه خود را در درجه اول حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز اعلام کردند. در شهر رستن، گردان خالد بن الولید وابسته به ارتش آزاد سوریه با نیروهای دولتی درگیر بود.

ارتش آزاد سوریه پیشتر‌ در بیانیه‌ای تهدید کرده بود چنانچه نیروهای دولتی به شهر رستن یورش ببرند، این شهر را به «قبرستان باندهای جنایتکار اسد» تبدیل خواهند کرد.

روزنامه الشرق الاوسط از کمبود آب و غذا در شهر و نایاب شدن دارو خبر داد. بنا بر این گزارش وضعیت شهر به گونه‌ای است که امکان انتقال زخمی‌ها به بیمارستان وجود ندارد.

از سویی، ریاض الاسعد از افسران بلندپایه جدا شده از ارتش سوریه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز، شماری جداشدگان از ارتش را بیش از ۱۰ هزار نفر ارزیابی کرد. او گفت که جداشدگان از ارتش در نخستین اقدام مسلحانه، نیروهای پلیس را هدف قرار می‌دهند.

الاسعد که از منطقه‌ای نامشخص در مرز سوریه با ترکیه از راه تلفن مصاحبه می‌کرد گفت که عملیات جداشدگان از ارتش سوریه بر پایه جنگ چریکی صورت می‌گیرد و در آن افراد سازمان اطلاعات نیروهای مسلح هدف قرار می‌گیرند. وظیفه این واحد اطلاعاتی جلوگیری از شورش در ارتش است.

الاسعد تاکید کرد که این نیروهای اطلاعاتی نقش برجسته‌ای در عملیات ارتش دارند و سربازانی را که از فرمان شلیک به سمت تظاهر کنندگان سرپیچی کنند را اعدام می‌کنند.

او با تاکید بر بهبود کیفیت عملیات افراد جدا شده از ارتش در هفته گذشته خاطرنشان کرد که درگیری‌هایی با نیروهای ارتش نیز روی داد اما تلاش این است که جداشدگان با ارتش درگیر نشوند تا بتوانند شمار بیشتری از افسران و سربازان را به سمت خود بکشانند.

خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده است که دست کم هفت تن از نیروهای ارتش و پلیس در عملیات رستن کشته و ۳۲ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

الاسعد گفت که روحیه ارتش سوریه تضعیف شده و همه روزه بر شمار جداشدگان افزوده می‌شود. به گفته او بسیاری از سربازان به دلیل ترس از کشته شدن خود یا خانواده‌هایشان ارتش را ترک نمی‌کنند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که تظاهرات اعتراض آمیز در سوریه همچنان ادامه دارد. سرکوب تظاهرات در روز جمعه در سراسر سوریه دست کم ۳۲ کشته بر جای گذاشت.

از سویی در تحولات بین‌المللی، کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، از شدت پیش‌نویس قطعنامه‌ای که سرکوب اعتراض‌ها در سوریه را محکوم می‌کرد، کاستند. با این وجود روسیه همچنان پیش‌نویس جدید را تایید نکرده است.

برنار والرو سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با ابراز ناخرسندی از دست نیافتن به توافق بر سر قطعنامه‌ای علیه نظام سوریه در شورای امنیت گفت: «شمار کشته شدگان در سوریه چقدر باید برسد تا شورای امنیت به وظایف خود عمل کند؟»

آخرین آمار سازمان ملل متحد شمار کشته‌شدگان در سوریه را بیش از ۲هزار و هفتصد نفر ارزیابی کرده است. اما چند روز پیش شورای عمومی انقلاب سوریه آماری بالغ بر ۳ هزار و چهار صد نفر کشته ظرف شش ماه اعتراض ارائه داد.

XS
SM
MD
LG