لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۶

دمشق با طرح اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران در سوریه موافقت کرد


تظاهرات معترضان علیه دولت اسد در حمص
تظاهرات معترضان علیه دولت اسد در حمص
الجزاير و سوریه روز سه شنبه اعلام کردند دمشق با طرح اتحاديه عرب در مورد پایان دادن به بحران جاری اين کشور موافقت کرده است. در همین حال مخالفان دولت سوریه گفتند روز سه شنبه سرکوب مخالفان اسد ادامه داشته و دو غیر نظامی در حمص کشته شدند.
کمیته ای از سوی اتحادیه عرب مامور شده بود تا راهی برای پایان بخشیدن به نا آرامی ها در سوریه یافته و گفت وگو میان بشار اسد و مخالفانش را آغاز کند.
به گزارش رویترز، رسانه های دولتی سوریه اعلام کردند که دمشق با اتحادیه عرب به توافق رسیده ولی جزئیات بیشتری ارائه نداد.
مذاکرات دو جانبه در قطر صورت گرفته و قرار است تا بیانیه رسمی در این مورد، روز چهارشنبه در مقر اتحادیه عرب، در قاهره پایتخت مصر اعلام شود.
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ما وعده های زیادی برای اصلاحات شنیدیم و در عمل فقط از سوی رژیم اسد خشونت دیدیم. بنابراین ما منتظر می مانیم تا ببینیم اولا آیا واقعا اینجا توافقی وجود دارد و ثانیا آیا این توافق به مرحله اجرا گذاشته می شود.
برخی از مخالفان سوری می گویند مردم خواستار سرنگونی رژیم اسد هستند ولی چنین توافقی به دولت سوریه کمک می کند تا همچنان به حکومت ادامه دهد و به سرکوب مخالفان ادامه دهد.

سازمان ملل متحد می‌گوید از آغاز اعتراض‌های سوریه تا کنون بیش از سه هزار نفر از معترضان از جمله دستکم ۲۰۰ کودک کشته شده اند.

مقام‌های سوریه گروه‌های مسلح تروریست را مسئول این نا‌آرامی‌ها می‌دانند؛ روایتی که معترضان آن را رد کرده و می‌گویند بهانه‌ای است برای سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز.

دولت سوریه مانع از فعالیت بیشتر رسانه‌ها در خاک خود شده است. این روند باعث شده که نتوان از صحت ادعاهای مقام‌های دولتی و معترضان اطمینان حاصل کرد.

نشست دو هفته پیش اتحادیه عرب طرحی به منظور پایان بحران سوریه ارائه داد. بنابر این طرح از نظام سوریه خواسته شده فورا به سرکوب معترضان پایان دهد.

همچنین کمیته‌ ویژه ای به ریاست وزیر امور خارجه قطر برای پیگیری اوضاع سوریه تشکیل شد و اعلام شد از دولت و معترضان سوری برای گفت‌و‌گو در مقر اتحادیه عرب و با وساطت این اتحادیه دعوت خواهد شد.

روسیه و چین اوایل اکتبر طرح ارئه شده از سوی پیش نویس قطعنامه ارئه شده از سوی کشورهای اروپایی برای محکومیت نظام سوریه را وتو کردند.

برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه، طرح اتحادیه عرب را «بی‌نظیر» خواند و با اشاره به ادامه گفت وگو بین نمایندگان اتحادیه و دولت سوریه تاکید کرد رژیم درک کرده است که این آخرین فرصت آن به شمار می رود.

شورای ملی سوریه گروهی معترض است که ماه گذشته با حضور اکثر جریان‌های معترض داخل و خارج با هدف سرنگونی نظام بشار اسد اعلام موجودیت کرد.
XS
SM
MD
LG